Regeringen lukker af for chauffører
Med finanslovsaftalen foreslås, at der indføres begrænsninger i lediges ret til selvvalgt uddannelse. Som forslaget ligger, vil det betyde, at ledige fra nytår ikke længere har ret til at vælge AMU's 6-ugers chaufførkursus.
- De tider er forbi, hvor en chauffør kan starte i branchen blot med et stort kørekort, siger Niels Henning Holm Jørgensen fra ATL/DI Transport.
- Nu er det nødvendigt at bestå den kvalifikationsuddannelse, der er fastsat af EU, og som alene varer 4 uger oven på det store kørekort. Derfor er muligheden for, at ledige kan tage AMU's 6-ugers chaufførkursus så afgørende vigtig for branchen.
- Vi har ikke andre, velfungerende rekrutteringsveje, siger han.
Lærlingeuddannelser ikke nok
- Selv om der findes erhvervsuddannelser inden for transportområdet, har disse lærlingeuddannelser aldrig fået et omfang, der yder et væsentligt bidrag til rekruttering til branchen.
- Selv i de bedste år er der aldrig uddannet mere end 700 chauffører via lærlingeuddannelserne.
De foreslåede begrænsninger i lediges ret til at vælge kurser vil tillige ramme muligheden for at vælge certifikatkurser som fx gaffeltruck, ADR og krankurser. Også muligheden for af tage den lovpligtige efteruddannelse for chauffører vil blive lukket - det vil ellers være en oplagt mulighed for en chauffør, der er blevet ledig, og det vil i høj grad forbedre den ledige chaufførs muligheder for igen at komme i arbejde.
Vil på positiv-listen
Meget tyder på, at vi inden for kort tid vil få behov for nye medarbejdere inden for transportbranchen. Der sker i disse krisetider en stor omstilling på det danske arbejdsmarked. Medarbejdere, som kommer fra beskæftigelse i andre brancher, er ofte attraktive for transportbranchen - de er arbejdsvante, voksne og ansvarlige - men disse medarbejdere vil altså ikke få mulighed for at kvalificere sig til transportbranchen, mens de er ledige.
- Vi har forståelse for, at der skal spares på de offentlige udgifter; men vi så gerne dette gjort på en mere hensigtsmæssig måde. Vi så hellere, at der udarbejdes en positivliste, som kæder uddannelsesindsatsen for ledige sammen med den fremtidige beskæftigelsesudvikling - og at chaufførkurser for ledige kommer på listen.
For transportbranchen er det afgørende vigtigt, at der opnås politisk forståelse for disse synspunkter.