Tør bulk-rater i frit fald
Shipping-branchen frygter, at de frit faldende rater på tør bulk får bunden til at falde ud af markedet.
- Jeg tror, at det kan blive temmelig grimt, siger en fremtrædende EU-baseret operatør af tørlastskibe, som ønsker at være anonym.
- Procentvis kan raterne falde yderligere med 50 procent. Dermed vil raterne kun lige kunne dække driftsomkostningerne, tilføjer han.
Mindre jern og kul til Kina
De seneste seks-syv uger har der været en kraftig nedgang i transport af jernmalm og kul til Kina. Denne trafik har hidtil holdt omkring halvdelen af verdens bulk carrier flåde beskæftiget, men værdien af den transport er på kun seks uger faldet med 65 procent.
Alene på den store Brasilien-Kina rute er prisen for en capesize bulk carrier under 30.000 dollars pr. dag. I slutningen af maj 2010 var prisen på 84.000 dollars pr. dag.
Med til at forværre situationen er den flodbølge af ny tonnage, som de kommende måneder vil blive sat ind på markedet. Hver måned resten af året vil der i gennemsnit komme 23 nye capesize bulk carriers på markedet, skriver avisen.