23948sdkhjf

Tør bulk-rater i frit fald

Shipping-branchen frygter, at de frit faldende rater på tør bulk får bunden til at falde ud af markedet.
Efter 30 dages konstante fald har det såkaldte Baltic Dry Index nået det laveste niveau i 13 måneder. Samtidig står branchen over for at få leveret et rekordstort antal nybygninger, som rederierne bestilte i de gode tider, skriver shippingavisen Lloyds List.

- Jeg tror, at det kan blive temmelig grimt, siger en fremtrædende EU-baseret operatør af tørlastskibe, som ønsker at være anonym.

- Procentvis kan raterne falde yderligere med 50 procent. Dermed vil raterne kun lige kunne dække driftsomkostningerne, tilføjer han.

Mindre jern og kul til Kina

De seneste seks-syv uger har der været en kraftig nedgang i transport af jernmalm og kul til Kina. Denne trafik har hidtil holdt omkring halvdelen af verdens bulk carrier flåde beskæftiget, men værdien af den transport er på kun seks uger faldet med 65 procent.

Alene på den store Brasilien-Kina rute er prisen for en capesize bulk carrier under 30.000 dollars pr. dag. I slutningen af maj 2010 var prisen på 84.000 dollars pr. dag.

Med til at forværre situationen er den flodbølge af ny tonnage, som de kommende måneder vil blive sat ind på markedet. Hver måned resten af året vil der i gennemsnit komme 23 nye capesize bulk carriers på markedet, skriver avisen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.069