De mest almindelige fejl
Applus Bilsyn har fundet frem til fejlenes Top Ti for lastbiler, der er til syn. Opdages fejlene inden synet, kan det spare et omsyn.
- Ofte er der tale om banale ting, så vognmanden kan spare et efterfølgende omsyn, hvis han er omhyggelig med at finde fejlene inden synet.
Listen er netop blevet offentliggjort i DTLs medlemsblad og kan bruges som en tjekliste over forhold, der skal tjekkes, inden køretøjet skal til syn.
Her er de ti mest almindelige fejl:
1. For mange fjernlygter. Det er højst tilladt med seks stk. Ofte bevirker funktionstilslutningen, at mere end de tilladte fire lygter kan tændes ad gangen.
2. Pynteting/hylder i førerhuset. Synsstederne ser ofte alt for meget udsmykning såsom navneskilte, bamser og andet, der kan begrænse udsynet.
3. Spejle. Ofte er spejlene ikke indstillet korrekt, og/eller de er defekte.
4. Lygtebøjler/Safarigitre.Mange af disse er til fare for øvrige trafikanter, og er derfor ikke tilladt.
5. Hastighedsbegrænser-attest. Synsstederne ser tit, at kontrol af fartskriver ikke er foretaget.
6. Nedslidte dæk. En af de fejl, synsfolkene oftest finder på tunge køretøjer, er nedslidte dæk. Det er ganske nemt lige at kontrollere, om de skal skiftes inden synet.
7. Diverse kontrollamper. Det ses tit, at kontrollamper til eksempelvis ABS er defekte eller ikke er synlige.
8. Attester. Man skal som vognmand selv have udfyldt sine attester (eksempelvis ansøgning om ADR), inden man møder til syn.
9. Påskrift. Der er ofte mangelfuld påskrift om lasteevne, vægt, samt påskrift om koblingslængde ved synsfri sammenkobling etc.
10. Monitor. Ikke sjældent er monitoren til cyklistkameraet placeret et sted, hvor den blokerer udsynet.
- Kontrollerer man disse ti punkter, er man godt på vej til at få sit køretøj igennem syn, slutter Arne Willerslev-Legrand.
Fejlenes Top Ti
1. Lygter.
2. Pynt.
3. Spejle.
4. Gitre.
5. Fartskriver.
6. Dæk.
7. Kontrollamper.
8. Attester.
9. Påskrift.
10. Monitor.