23948sdkhjf

3F: Danmark et cowboyland på chaufførområdet

Omkring 200 repræsentanter for 3F-chauffører fra hele landet var i weekenden den 21-22. august 2010 samlet til konference i Aalborg.
Køre/hviletidsbestemmelserne har været drøftet i årevis på chaufførkonferencerne, og det blev den også i weekendens konference.

- Med indførelsen af det digitale kontrolapparat og skærpelse af bødestraffene er der skabt et trusselsbillede, hvor den enkelte chauffør dagligt står over for personlig ruin og tab af eksistensgrundlag for administrative fejl som intet har med trafiksikkerhed at gøre, sagde fagforeningsformand Allan Dakin, 3F Esbjerg Transport.

- Typisk skal en chauffør mere end 25 gange på en arbejdsdag betjene kontrolapparatet - fejlbetjening og forglemmelse udløser en bøde på 3000 kr. pr gang, og 6 fejl indenfor en periode på 3 år giver endvidere en betinget frakendelse af kørekortet.

- Nu må vi have politikerne til at forstå, at disse regler og sanktioner udgør en alvorlig trussel mod chaufførers nattesøvn og arbejdsliv. Derfor skal sanktionerne for betjeningsfejl lempes væsentligt.

Ingen kontrol med kørsel af syge og gamle

Et andet område, hvor chaufførerne langede hårdt ud efter politikere og myndigheder, var på persontransport-området.

- Her tilsidesætter man alle de regler og aftaler, som branchen har etableret gennem årtier, sagde Allan Dakin.

- Det er den nye såkaldte EP-ordning, som med et slag afskaffes taxi-lovgivning, buslovgivning, overenskomster m.v.

- Ordningen betyder, at stort set alle med et taxikort kan starte sin egen vognmandsforretning og kører erhvervsmæssig personbefordring.

- Politikerne får på denne måde presset betalingen helt i bund, samtidig med at man fjerner al faglighed i befordring af syge, handicappede m.v. Vi kræver derfor at EP-ordningen underlægges Bus lovens fulde bestemmelser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125