23948sdkhjf

Danmark skal frygtes for sin lastbilkontrol

Venstres trafikordfører foreslår et landevejspolitikorps helt efter den tyske model.
- Det skal rygtes i Europa, at der skal være orden i tingene, når man kommer til Danmark, for ellers får man en klækkelig bøde, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Han foreslår, at kontrollen med betaling af vejafgifter, lastbiler og chaufførregler løftes fra politiets tungvognskontrol over i en selvstændig enhed i Færdselsstyrelsens regi, samtidig med at der indføres et nyt kørselsafgiftssystem for lastbiler formentlig i 2012.

Inspirationen er den tyske godstrafikstyrelse BAG (Bundesamt für Güterverkehr), som foretager den myndighedskontrol, der herhjemme er tillagt politiet og rigspolitiets tungvognskontrol.

- Vi små og skal styrke vejkontrollen, og det er naturligt at kigge på den udfordring i forbindelse med en ny kørselsafgift.

Frigør politibetjente

Vi må også erkende, at der ikke er flere politiressourcer til at kontrollere køretøjernes tekniske stand og overholdelse af køre-hviletider, cabotage-regler og miljøkrav. Man kunne frigøre politibetjente til bekæmpelse af kriminalitet, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Frustrationen er stor hos danske vognmænd over, at mange udenlandske lastbiler kører rundt uden nogen form for kontrol, og vi ved, at mange af dem glemmer at betale den nuværende vejskat. Det er også konkurrenceforvridende, når man springer over hvor gærdet er lavest med hensyn til kørehviletid.

Den eksisterende tungvognskontrol skal opretholdes og får til opgave at uddanne lastbilkontrollanterne. Det danske "BAG"-korps skal være så stort, at der kan foretages en effektiv kontrol ved grænseovergangene.

- Der skal være en væsentlig risiko for at blive stoppet, når en udenlandske lastbil besøger Danmark, men det skal ikke være sådan, at danske vognmænd går fri, slutter Kristian Pihl Lorentzen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078