Mindst 10 år til fast HH-forbindelse
Vej- og banenettet i Nordsjælland er langtfra udbygget til trafikken fra en bro eller tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, fastslår Venstres trafikordfører i en kommentar til den svenske infrastrukturplan.
- Venstre udelukker ikke en sådan forbindelse i al fremtid, men under alle omstændigheder er der tale om et meget langsigtet projekt. Det nytter ikke noget med en højklasset vej- og togforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, før der er skabt mere kapacitet på jernbanen Helsingør-København samt en aflastning af den i forvejen trængselsplagede Helsingørmotorvej, erklærer Kristian Pihl Lorentzen.
- Trafikkorridoren fra Helsingør er langtfra gearet hverken i dag eller i 2020 gearet til at tage den trafik, som en eventuel HH-forbindelse vil give. Meget af den sjællandske infrastruktur er baseret på den faste forbindelse over Øresund, herunder den ny bane Ringsted-København samt motorvejen København Rødby,
-Venstre ser frem til at få belyst perspektiver for en ny Ring 5 (Køge nord - Høje Tåstrup - Hillerød syd - Helsingør). Også her er der tale om et langsigtet projekt på den anden side af 2020, der under alle omstændigheder fordrer en grundig belysning og planlægning, slutter Kristian Pihl Lorentzen.
DTL begejstret
DTL's adm. direktør Erik Østergaard er anderledes begejstret for den svenske invitation.:
- En fast HH-forbindelse vil få enorm betydning for det danske transporterhverv og for udviklingen af hele Sjælland som et logistisk brohoved til Norden og Baltikum, siger han.