23948sdkhjf

EU svækker CO2-krav til varebiler

Bilfabrikkerne skal levere mere energieffektive varebiler senest i 2016
Der udspiller sig en hård kamp om CO2-normer for varebiler, hvor EU-parlamentet til måske manges overraskelse spiller en fodslæbende rolle sammen med bilproducerende lande.

- Vi skal ikke forvente meget hjælp fra EU-parlamentet, som er ved at udfærdige sin betænkning. Her er der forlydender om at bl.a. den langsigtede målsætning på 135 g CO2/km fra 2020 skal svækkes, hvis det står til rapportøren, siger klima- og energiminister Lykke Friis (V).

Den britiske konservative Martin Callahan er EP-miljøudvalgs betænkningsskriver. Han har afleveret et udkast, som udvalget ifølge Klima- og Energiministeriet ventes at stemme om i september, når transport- og energiudvalgene har afleveret deres udtalelser. Derefter stemmer hele EU-parlamentet den 23. november.

I modsætning til lande med bilindustri støtter Danmark EU-kommissionens forslag, der er opbygget på samme måde som CO2-forordningen for personbiler. Grænseværdierne er dog højere for varebiler med et loft for den gennemsnitlige udledning på 175 gram CO2 per kilometer (15 km per liter diesel).

Fra 2016 efter en toårig indfasning skal alle nyproducerede varebiler være omfattet af forordningen, og loftet sænkes til 135 g CO2/km i 2020, hvilket svarer knap 19 km per liter diesel.

De 27 EU-landes kompromis den 11. juni fastholder EU-kommissionens oplæg om en indfasning 2014-2016.

Varebilerne - i EU-jargon "lette erhvervskøretøjer" - bliver dyrere, og så sælges der færre, som tilmed er mere brændstoføkonomiske. Det vil alt andet lige koste den danske stat cirka 835 millioner kroner om året i tabte afgifter
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078