Sø og luft vokser mest for DSV
DSV-koncernens halvårsregnskab blev præsenteret i dag. Omsætningen er vokset fra 18 til 20 milliarder kroner. Overskuddet af den primære drift (EBITA) voksede med knap 30 procent til 1 milliard kroner.
Det gode resultat skyldes dels stigende aktiviteter, dels interne ændringer. Selv fremhæver ledelsen faktorer som:
* Omkostningerne er tilpasset.
* Arbejdsprocesserne er blevet optimeret.
* IT-systemerne er blevet forbedrede.
* Salgsindsatsen er øget.
* Der er vundet markedsandele på de vigtigste markeder..
Sø og luft
Det er først og fremmest aktiviteterne inden for sø- og luftfragtsdivisionen, som er vokset for DSV.
Søfragtvolumen er steget med 22 procent i forhold til første halvår 2010, og da totalmarkedet er steget med 15-18 procent, er der taget væsentlige markedsandele i dette segment.
Luftfragtvolumen er i første halvår steget med 35 procent for DSV. Her vurderes totalmarkedet at være steget med cirka 25 procent. Også her har DSV taget markedsandele.
I alt har sø og luft fået en omsætning på 9 milliarder kroner i første halvår 2010. Omsætningen i første halvår 2009 var på 6,7 milliarder kroner - det er en stigning på mere end 30 procent.
Road-division
Road-divisionen, som er DSV vognmands- og speditionsafdeling, har også oplevet en vækst i volumen. Koncernledelsen ønsker ikke at oplyse volumen i ton, men oplyser blot, at den er steget med 12 procent i forhold til 2009. Totalmarkedet er steget 5-6 procent - så også i denne del af forretningen er der taget markedsandele.
På trods af den store stigning i volumen, er omsætningen kun steget 3 procent - fra 9,9 til 10,1 milliarder kroner. Det skyldes:
* Øget antal af forsendelser.
* Lavere priser.
* Flere små forsendelser.
Priser under pres
- Vi producerer flere, men mindre sendinger til en lavere pris, lyder forklaringen i den regnskabsmeddelelse, som blev sendt til fondsbørsen i morges.
- Priserne i første halvår er under priserne for samme periode i 2009. Dette er især gældende for Road-divisionen, hvor der fortsat er stærk priskonkurrence.