EU godkender DFDS-købet af Norfolkline
EU har torsdag den 17. juni 2010 godkendt DFDS' køb af Norfolkline fra A.P. Møller-Mærsk.
- Indtil den 12. juli vil DFDS og Norfolkline være selvstændige selskaber, med "business as usual" og med en uændret kundeservice.
DFDS' køb af Norfolkline blev meddelt i december 2009, så der er gået lang tid, før EU kunne godkende købet.
Der er udarbejdet en detaljeret integrationsplan, herunder en ny forretningsstruktur for den kombinerede virksomhed, og synergiskøn er revideret og opjusteret.
Efter EU-kommissionens godkendelse kan sammenlægningen af DFDS og Norfolkline sættes i gang, når den planlagte aktiekapitaludvidelse er afsluttet og transaktionen dermed gennemført.
Aftale med Stena Line
EU-kommissionen har godkendt DFDS' køb af Norfolkline, men godkendelsen er betinget af, at den nuværende "space charter"-aftale på ruterne Esbjerg-Immingham/Harwich med Norfolkline erstattes af en aftale med en uafhængig part.
DFDS har derfor indgået en ny "space charter"-aftale med Stena Line, som afventer EU-kommissionens godkendelse.
EUkommissionen har opstillet minimumskrav til aftalen vedrørende kapacitet og varighed.
Synergier for 200 millioner kroner
På baggrund af den gennemførte integrationsplanlægning er skønnet for årlige omkostningssynergier hævet til et interval på 180-220 millioner kroner fra tidligere 135 millioner kroner.
Det er primært synergier vedrørende logistikaktiviteter, indkøb og sammenlægning af tværgående funktioner, som har øget synergierne.
På Nordsø-ruterne er det muligt at optimere tonnagen og sammenlægge ruter, havneterminaler, salgskontorer og funktioner. Man vil også kunne optimere salg og markedsføring. I alt løber synergierne her op til 70-80 millioner kroner.
Logistikaktiviteter kan optimeres, så det skaber synergieffekter til en værdi af 30-40 millioner kroner. Det gælder for eksempel optimering af kørsel og trailer-pools samt sammenlægning af salgskontorer og funktioner.
På IT-området kan man sammenlægge systemer og organisationerne. Det skulle Optimering af indkøb til ombordsalg og tekniske indkøb kan give 35-40 millioner kroner.
Endelig finder der andre synergier som for eksempel optimering af skibsdriften, sammenlægning af finans-, HR- og andre tværgående funktioner. I alt kan der henter 15-20 millioner kroner her.
Integrationen tager to år
Integrationsplanen forventes at være implementeret i slutningen af 2012. Hovedparten af integrationsplanen forventes imidlertid gennemført inden udgangen af 2011 svarende til omkring totredjedele af de forventede årlige synergier.
Implementeringsomkostninger og - investeringer forventes at udgøre 175-200 millioner kroner frem til udgangen af 2012 med omkring totredjedele afholdt i de første 12 måneder af integrationsperioden.
Ny forretningsstruktur
Forretningsstrukturen for den kombinerede virksomhed planlægges at omfatte to markedsorienterede divisioner:
* Shipping Division vil omfatte fragt- og passagerruter organiseret primært i geografiske enheder. Havneterminaler vil indgå som en integreret del af Shipping Division.
* Logistics Division vil omfatte trailer- og logistikaktiviteter samt container- og sideportsaktiviteter. Traileraktiviteterne vil blive organiseret i geografiske enheder.
De to markedsorienterede divisioner vil blive understøttet af to ressourceenheder:
* People and Ships, der skal sikre en effektiv styring af de operative ressourcer.
* Finance, hvor en hovedopgave blandt andet vil være at styre og følge op på gennemførelsen af integrationsplanen.
Ledelsesforhold
DFDS' direktion vil efter transaktionens gennemførelse uændret bestå af:
* Niels Smedegaard, adm. direktør, og
* Torben Carlsen, økonomidirektør.
Sammensætningen af den øvrige koncernledelse vil blive meddelt inden for kort tid.
Aktier til Mærsk
I forlængelse af godkendelsen af transaktionen forventes snarest offentliggjort et prospekt for de tidligere annoncerede emissioner, henholdsvis en fortegningsemission på cirka 550 millioner kroner og en rettet emission til A. P. Møller - Mærsk svarende til en ejerandel på 28,2 procent.