Stop social dumping
Den massive sociale dumping på transportområdet skal stoppes.
Den nye opgørelse over fordelingen af lastbiler på nationalitet viser, at andelen af østeuropæiske lastbiler er fordoblet fra 10 procent i 2004 til over 20 procent i 2010.
Andelen af danske lastbiler er i samme periode halveret fra 40 procent til 21,3 procent.
Opgørelsen viser ikke bare, at transport ud og ind af Danmark i stigende omfang gennemføres af underbetalt udenlandsk arbejdskraft, men tendensen får også betydning for den indenlandske transport, da den i stort omfang foretages at udenlandsk indregistrerede lastbiler i form af lovlig eller ulovlig carbotagekørsel.
Danskejede øst-biler
Ofte er der ikke tale om udenlandsk ejede lastbiler, men om danske vognmænd, der har etableret selskaber i østeuropæiske lande for at undgå at skulle overholde danske overenskomster.
Denne udvikling kan kun stoppes, hvis vi får mulighed for at kræve, at al kørsel i Danmark skal foregå på danske overenskomster uanset hvor lastbilen er indregistreret.
Dette forslag vil Enhedslisten komme med. når folketinget samles igen til efteråret. Det er muligt, at dette vil stride mod EU-reglerne, men efter min opfattelse kan vi ikke blive ved med at se passivt på, at løn- og arbejdsforhold undergraves for chaufførerne i Danmark.
Arbejdsforholdene undergraves også af vognmændene, der udflager. Tilbage er de vognmænd, de overholder de danske regler. De udkonkurreres ved hjælp af unfair konkurrence.
- Det må vi simpelt hen sætte en stopper for.
Med venlig hilsen
Per Clausen
trafikordfører
Enhedslisten