Støjberg venter på EUs tolkning af arbejdstidsloft
- Det er umuligt at håndhæve arbejdstidsregler over for selvstændige chauffører og vognmænd, mener beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V).
EU-parlamentet stemte onsdag den 16. juni 2010 imod at ophæve en bestemmelse, der egentlig skulle være trådt i kraft for 15 måneder siden. Inger Støjberg har imidlertid svært ved at forestille sig, hvordan man i praksis kan kontrollere, at selvkørende overholder arbejdstidsdirektivets bestemmelser om maksimal arbejdstid på gennemsnit 48 timer om ugen.
- Det er for tidligt at sige noget om, hvordan direktivets bestemmelser kan implementeres, siger hun.
- Hvordan vil bestemmelserne kunne håndhæves? Hvem der skal stå for kontrollen? Der er mange spørgsmål, som skal besvares. Jeg går ud fra, at EU-kommissionen kommer med en udmelding på baggrund af resultatet af afstemningen i EU-parlamentets plenarforsamling, siger Inger Støjborg til Transportmagasinet.
Undgå overvågning
- Jeg er ærgerlig over, at europaparlamentets flertal stemte imod forslaget om, at selvstændige ikke skal omfattes af arbejdstidsreglerne.
- Jeg håber, at der vil blive arbejdet videre med forslaget, så der kan findes en bedre løsning i forhold til de selvstændige chauffører og vognmænd.
- Jeg kan ikke se, at det er muligt at håndhæve reglerne overfor selvstændige. Reglerne om køre/hviletid gælder for både selvstændige og ansatte, og med teknikkens hjælp kan det kontrolleres, om køre/hviletidsforordningen overholdes; men det er umuligt, når det gælder arbejdstid, for det omfatter jo mere end køretid.
- Jeg ved ikke, om EU-parlamentets flertal mener, at selvstændige chauffører skal overvåges 24 timer i døgnet, 365 dage om året; men jeg kan sige, at jeg vil gøre mit bedste for, at det ikke bliver nødvendigt, at samtlige selvstændige chauffører skal udsættes for en sådan form for kontrol, slutter Inger Støjberg.
Anne E. Jensen: Mange fortolkningsmuligheder
- Definition på "arbejdstid" i direktivet vedrørende mobile vejtransportaktiviteter har mange åbne ender, påpeger EU-parlamentsmedlem Anne E. Jensen (V).
- Formulering "... ethvert andet arbejde, som har til formål at sikre køretøjets, lastens og passagerernes sikkerhed eller at opfylde lov- eller forskriftsmæssige forpligtelser ..." kan ikke tolkes som at udelade kontorarbejde.
- Formuleringen "... de perioder, hvor den pågældende ikke frit kan disponere over sin tid og skal forblive på sin arbejdsplads ..." er vanskelig at sætte ind i en meningsfuld sammenhæng, når man taler om selvstændige.
Referencen om "... navnlig ventetid i forbindelse med på- og aflæsning ..." er mildest talt åben for fortolkning.
- Transportudvalgets socialistiske ordfører angiver al administrativt arbejde til en time om ugen. Det understreger, at der ikke var tale om hensyn til sundhed og sikkerhed i deres forslag, men derimod udelukkende en principiel ambition om at få selvstændige dækket af arbejdstidsreglerne, fremhæver Anne E. Jensen.
Siim Kallas vil sikre overholdelse
Straks efter afstemningsnederlaget fastslog transportkommissær Siim Kallas, at der ikke bliver tale om at starte forfra med nye undersøgelser som oplæg til et nyt forslag.
- Som traktaternes vogter vil kommissionen gøre det nødvendige for at sikre, at medlemslandene efterlever det uændrede direktiv, som også dækker selvstændige chauffører, skrev Siim Kallas i en pressemeddelelse.
Billedtekstforslag:
Inger Støjberg (V): - Det er ikke muligt at håndhæve reglerne overfor selvstændige.
Anne E. Jensen (V): - Arbejdstidsreglerne har mange åbne ender og kan frit fortolkes.