Flere vognmænd etablerer sig i Polen
Antallet af danske vognmænd, som etablerer sig med datterselskaber i Østeuropa og en lastbilflåde på udenlandske nummerplader, vokser stadig.
- Danske vognmandsfirmaers datterselskaber i Østeuropa er vokset fra 23 til 29. Det svarer til en stigning på 26 procent, fortæller analytiker Lone Niebuhr fra ITD.
- Udviklingen er sket blandt andet på grund af de store udfordringer, som ikke mindst vognmandsvirksomhederne har været igennem som følge af den globale krise.
Polen er klart det foretrukne land, når det gælder om at etablere sig i Østeuropa, viser undersøgelsen. Der er således registreret 14 danske virksomheder med i alt 385 biler her.
Danske virksomheder er desuden repræsenteret i Estland, Letland, Litauen, Rusland, Slovakiet og Tjekkiet. I alt har 29 danske virksomheders datterselskaber indregistreret 629 lastbiler i Østeuropa.
Andre europæiske lande
- Det er ikke kun i Østeuropa, at danske vognmænd etablerer datterselskaber. Det gør de også i den øvrige del af Europa, forklarer Lone Niebuhr.
- 65 danske vognmænd ejer tilsammen 97 datterselskaber i 18 europæiske lande, hvor de har indregistreret 2.939 lastbiler. I 2009 var der også 97 datterselskaber, men de var fordelt på 73 danske transportvirksomheder og havde indregistreret 3.026 lastbiler.
Færre tyske datterselskaber
Tyskland er klart i front, når det gælder hjemsted for danske vognmandsfirmaers datterselskaber i udlandet, men tendensen er vigende.
- Tyskland er hjemsted for 53 procent af datterselskaberne, nemlig 51 af de 97 datterselskaber, fortæller Lone Niebuhr.
- Antallet af tyske datterselskaber er på bare et år reduceret med 11 virksomheder, svarende til et fald på knap 18 procent.
Den samlede vognpark i de tyske datterselskaber udgør i 2. kvartal 2010 i alt 1.660 lastbiler. Det er knap to procent færre end i 2. kvartal 2009.
Flere konkurser i Tyskland
Faldet i vognparken hos de tyske datterselskaber skyldes ifølge virksomhederne selv, at der har været flere konkurser. Desuden har nogle selskaber valgt at omregistreret deres lastbiler fra et tysk til et østeuropæisk datterselskab.
Enkelte virksomheder oplyser, at de har lukket deres tyske datterselskab for at koncentrere sig om det danske moderselskab, men at man forventer at genetablere sig i udlandet, når konjunkturerne vender.