Et dæk har tre liv
Nordisk Dæk Import importerer og sælger nye dæk, men firmaet giver også nedslidte dæk et nyt liv. "Et dæk har tre liv", fortæller Bjarne Kristensen, der viser rundt hos Nordisk Dæk Import i Brørup, hvor man også har Nordens største center for regummierede lastbildæk.
Før i tiden regummierede man alle typer af dæk, men i dag er man holdt op med at gøre det på personvognsdæk. Det kan ikke betale sig. Billige dæk fra Kina har gjort det urentabelt; men man regummierer stadig lastvognsdæk og dæk til landbrugs- og entreprenørmaskiner.
Processen foregår i Brørup, hvor NDI har et stort regummieringscenter. Her indsamler man og regummierer nedslidte dæk fra hele landet.
- Hos os har et dæk til tre liv, forklarer Bjarne Kristensen, der viser rundt hos NDI. Han har stort set været med side 1979, da man begyndte af regummiere dæk.
Et dæk kan regummieres to gange, hvis det ellers er blevet brugt på en ordentlig måde. Et regummieret dæk skal opfylde samme krav som nye dæk. Derfor bliver det udsat for hårde tests og gennemgår en streng kontrol.
Der skal testes et dæk for hver 10.000 dæk, der regummieres. Det skal gennemgå samme test, som et nyt dæk bliver udsat for, det vil sige 60 procents belastning i otte timer og 101 procents belastning i 16 timer.
Testen foretages af Prüf Labor Nord i Tyskland og kontrolleres af Teknologisk Institut i Århus.
Henter brugte dæk
Hver morgen kører lastbiler ud til kunder og dækcentre med en frisk forsyning af nye og regummierede dæk. Samtidig indsamles nedslidte dæk, som skal tilbage til Brørup for at få endnu et liv.
- Dækkene bliver nøje registreret og nummereret, når det ankommer. Hvert dæk får sit eget sagsnummer og sin egen seddel, der følger dækket hele vejen igennem produktionen, forklarer Bjarne Kristensen.
- Vi vil gerne give kunderne en mulighed for at få deres egne dæk tilbage igen. En kunde, der har passet sine dæk ordentligt, skal også have chancen for at få det samme dæk tilbage igen. Den ordning er der mange kunder, som er glade for.
Mange kasseres
Det er ikke alle nedslidte dæk, som bliver genanvendt. Omkring 30 procent af de dæk, der kommer ind, kasseres på grund af fejl og skader.
- En typisk skade kan være, at dækket har ramt en kantsten. Hvis skaden er stor nok, er karkassen ødelagt og kan derfor ikke genanvendes. Så skal dækket kasseres, forklarer Bjarne.
- En anden typisk skade er, at der er kørt med forkert lufttryk i dækket. Dette giver en skæv slitage af dækket og ligeledes giver det revner på den indvendige side af dækket. Der er også en del dæk, der falder for aldersgrænsen. Når et dæk er ti år gammelt, må det ikke genanvendes.
Kasserede dæk køres til firmaet Genan i Viborg. Her bliver dækkene granuleret og genanvendt i for eksempel asfalt.
Afraspning
De dæk, der kan regummieres, får først raspet den gamle slidbane af. Det foregår i computerstyrede maskiner. Efter raspningen vil man kunne se, om dækket har yderligere fejl. Mindre fejl kan repareres.
Herefter påføres en lim (solution), og den nye slidbane er klar til at blive lagt på.
- Slidbaner køber vi blandt andet fra fabrikker i Tyskland, fortæller Bjarne.
- Der findes slidbaner til forskellige formål og kørselsopgaver som for eksempel distributionskørsel, entreprenørkørsel, buskørsel og vinterkørsel.
Vulkanisering
For at få den nye slidbane til at binde til karkassen, skal dækket "vulkaniseres" under tryk i en ovn (autoklave) ved 110 grader i tre timer. Hvert dæk pakket ind i en gummipose, hvorfra luften bliver suget ud, så der skabes et vakuum.
- I autoklaven kan vi regulere trykket på hvert enkelt dæk og dermed styre vulkaniseringen. Tid, tryk og temperatur er de tre elementer, der skal til for at få en god vulkanisering.
Når vulkaniseringen er afsluttet og dækket kølet af, er det klar til sit nye liv.
Det skal lige igennem en slutkontrol, hvor man en sidste gang kigger efter, om kvaliteten er i orden.
- Når dækket er blevet regummieret, overtager vi ansvaret for det - også det juridiske ansvar. Derfor skal vi være sikre på, at dækket er i orden, slutter Bjarne Kristensen.
NDI's regummierede dæk markedsføres som Euroband - uanset om det oprindeligt er fra Michelin, Toyo, Bridgestone eller et andet mærke.