Selvkørendes arbejdstid skal reguleres
EU-kommissionen led nederlag i EU-parlamentet i går den 16. juni 2010 i sagen om regulering af arbejdstid for selvkørende vognmænd.
EUs transportkommissær Siim Kallas kaster nu håndklædet i ringen og antyder, at kommissionen trækker sit forslag tilbage. I hvert fald bliver der ikke tale om at starte forfra med nye undersøgelser som oplæg til et nyt forslag.
- Som traktaternes vogter vil kommissionen gøre det nødvendige for at sikre, at medlemslandene efterlever det uændrede direktiv, som også dækker selvstændige chauffører, skriver Siim Kallas i en pressemeddelelse.
Skrivebordsarbejde er ikke omfattet
EU-parlamentsmedlem Emilie Turunen (SF/De Grønne) understreger, at arbejdstidsloftet kun handler om arbejde på og omkring lastbilen. Det er arbejdsopgaver som for eksempel af- og pålæsning, eventuelle passagerer, vask af bilen osv.
- Skrivebordsarbejde og kontorarbejde reguleres ikke. Det er ikke en del af de 48 timer, erklærer hun.
- Vi har nu fået lukket for snyd og unfair konkurrence i transportbranchen. Nu gælder de samme arbejdstidsregler for alle chauffører. Det er ikke alene en stor sejr for arbejdstagerne, men et kæmpe skridt på vejen mod et mere solidarisk og socialt Europa.
3500 selvklørende i Danmark
Direktør Michael Svane, DI Transport, regner med, at der findes mere end 3500 danske selvkørende vognmænd.
- De er i princippet er omfattet af arbejdstidsdirektivets bestemmelser allerede nu, siger han.
- Det er absolut en særlig situation, vi står i her, og det er et spørgsmål, som vi snarest vil tage op med EU-Kommissionen.
- Kommissionen har tilkendegivet, at den vil gå i tænkeboks efter dagens afstemning. Vi er stærkt bekymrede for, at vi kun har set det første skridt i retning af en regulering af arbejdstiden for de mere end 150.000 selvstændige erhvervsdrivende alene i Danmark. Det er en kedelig udvikling for den danske og europæiske iværksætterånd, slutter Michael Svane.
DTL håber på smidig løsning
EU-chef Søren Hyldstrup Larsen fra DTL ærgrer sig over resultatet af afstemningen, der "hverken gavner færdselssikkerheden eller den sociale sikkerhed".
- Vi vil sammen med vores netværk for selvkørende gå i dialog med de danske myndigheder for at finde en måde at anvende reglerne på, oplyser han.
- De skal skabe mest mulig fleksibilitet, mindst muligt besvær for de selvkørende og mindst mulig økonomisk belastning både for de selvkørende og for det danske samfund, der nu skal ansætte mennesker til et kontrolapparat på området.