23948sdkhjf

Vector-serien vokser

Carrier præsenterer en ny kølemaskinen i Vector-serien til transportbranchen. Maskinen, som hedder Vector 1550, er produceret til de vognmænd, der prioriterer brændstof-økonomien.
Stærkere, hurtigere, større og kraftigere... Vi lever i en tidsalder, hvor ethvert fremskridt bliver målt i en eller anden form for rekord. Hvor stort kan det egentlig blive? Hvor stærkt kan det egentlig køre?

Men ikke alle fremskridt behøver at sætte rekord.

Køleproducenten Carrier præsenterer netop nu et køleanlæg, der er mindre end sin forgænger. Det bruger mindre energi, det vejer mindre og kræver mindre service. Kort sagt - et fremskridt på en anden måde!

Vector 1550 hedder nyheden, som er et køleanlæg til køletrailere, og som blev præsenteret ved et arrangement i Sønderjylland i forrige uge.

- Køleanlægget er først og fremmest produceret for at reducere energiforbruget. Det har været den væsentligste motivationsfaktor, forklarer Søren Weitling, adm. direktør for Carrier Scandinavia.

- Dernæst har det været målet at reducere vægten på anlægget.

- Vi mener, at der er et segment af kunder, som gerne vil have en billigere løsning end Vector 1850, men som ikke ønsker at gå på kompromis med kvaliteten. De vil have samme pålidelighed og sikkerhed som i 1850’eren.

- Selv om det nye anlæg er lidt dyrere i indkøb end konkurrerende anlæg i samme størrelse, er det billigere på længere sigt, fordi det bruger væsentligt mindre brændstof, forklarer Weitling.

14.800 watt

Vector 1550 har en 1,5 liters motor og yder op til 14.800 watt. Maskinen er konstrueret på basis af Vector 1850, så den kombinerer pålideligheden af den elektriske teknologi med lavt brændstofforbrug.

Maskinen er blevet lettere. Der er fjernet 17 dele i motoren på den nye Vector. Det har været med til at reducere anlæggets vægt til 733 kg. Dermed er 1550 markedets letteste køleanlæg.

Anlægget er meget miljøvenligt, og det afspejles også i genanvendelsen af delene i anlægget. 94 procent af delene kan genanvendes.

- Vi har faktisk indført pant på de udskiftelige reservedele, så vi kan være sikre på, at vi får alle delene tilbage, fortæller Søren Weitling.

Tre nyheder

Der er tre nyheder i 1550’eren i forhold til 1850’eren.

• Mindre dieselmotor, som er på 1,5 liter.

• Hermetisk kompressor

• Economizer

Den mindre dieselmotor yder op til 14.800 watt.

- Det er tilstrækkeligt til de fleste transportopgaver, som vognmænd kommer ud for, når de skal køre blandet kørsel med temperaturfølsomt gods – kød, fisk, frugt m.v.

Den hermetisk lukkede kompressor behøver ingen service, fordi den netop er lukket. Desuden er den gjort mindre, og det har muliggjort en mindre motor til hele køleanlægget.

Endelig sørger Economizeren for, at man kan yde en høj kapacitet i et kortere tidsrum, således at man hurtigt får temperaturen ned på det ønskede niveau, hvorefter anlægget slår over på såkaldt by-pass funktion.

Tilsammen er disse tre forhold med til at reducere maskinens energiforbrug og give en bedre styring af temperaturen.

I øvrigt holder temperatur-afvigelsen sig inden for 0,3 procent.

- Vi tror, at der er et marked for denne kølemaskine herhjemme efter krisen, hvor mange virksomheder stadig ser et behov for at holde omkostningerne nede og ikke gå på kompromis med sikkerhed, effekt og pålidelighed, siger Søren Weitling.

- Vi håber, at kunne få nogle 1850-kunder til at skifte over til 1550’eren, fordi den er bedre tilpasset deres behov.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063