Ændrer holdning til modulvogntog
EUs transportkommissær Siim Kallas modnes langsomt til fordel for modulvogntog. Han arbejder på et udspil om modulvogntogens fremtid. Det kan måske offentliggøret til efteråret.
- Jeg kender problematikken og ved, at de nordiske lande anbefaler det, mens andre lande er imod, sagde han under et privat interview med Transportmagasinet.
- I dag har jeg ingen konkrete planer angående modulvogntog. Nogle lande fremfører, at de er for store og svære at manøvrere, men selv i det trafiktætte Holland mener de, at disse lastbiler er interessante og kan accepteres. Det er holdninger, som jeg må tage til efterretning.
- Vi vil finde en rational løsning, men det er for tidligt at sige hvornår, siger Siim Kallas.
Måske til efteråret
Den estiske kommissær stiller dog i udsigt, at en beslutning kunne træffes til efteråret. Rapporter vil blive nærlæst og aktører på begge sider vil blive hørt, men han har taget et argument til sig:
- Transportbranchen siger, at disse lastbiler bruger relativt mindre brændstof.
Hans henholdende svar, om at "det er det for tidligt at sige noget om modulvogntog", er et udtryk for en bevægelse væk fra modvilje over mod åbenhed over for 25,25 meter lange lastvogntog.
Bange for lastbiler
Ved sin tiltrædelse i januar 2010 betroede Siim Kallas EU-parlamentets transportudvalg, at han personligt er bange for store lastbiler, selv om de kunne rumme en miljøfordel.
Han gjorde det dengang klart, at det bliver svært at komme igennem med ændringer i EU-regler på dette område.
Direktør i DI Transport, Michael Svane, ser en forsigtig holdningsændring i Europa til modulvogntog.
- Jeg har en fornemmelse af, at negativiteten er på retur hos EU-kommissionen, siger han.
- Det er dog ikke ensbetydende med, at målstregen er nået. Der er forholdsvis lang vej endnu, før man vil se modulvogntog på det overordnede vejnet i alle europæiske lande, siger Michael Svane.
Et andet forårstegn er Deutsche Bahn, der har stået som eksponent mod modulvogntog, bemærker Michael Svane. Den statsejede transportgigant er ikke længere afvisende.
DB opgiver modstand
DB og den tyske automobilindustris organisation VDA udsendte den 10. juni 2010 et fælles udspil til politikerne om et effektivt transportsystem. Heri indgår en revision af lastbilers vægt og dimensioner samt en undersøgelse af modulvogntogs bidrag til en mere effektiv logistikkæde.
IRUs EU-chef, Michael Nielsen, jubler over, at DB endelig har opgivet sin dogmatiske modstand mod modullastvogne, der bygger på en opfattelse af, at lastbiler og godstog er konkurrenter og ikke samarbejdspartere.
OECD og ITF har netop udgivet en rapport om, at modulvogntog betyder lavere CO2-udledning og fremmer kombitrafik.
- Det fremgår af rapporten, at alle forsøg og evalueringer taler til gunst for denne type lastvogne, påpeger Michael Nielsen.