23948sdkhjf

Gyser om selvkørende

For og imod arbejdstidsloft for selvstændige chauffører - to danske EU-parlamentarikere er enige om, at det bliver tætte afstemninger
Det er alt for tidligt at sige, om selvkørende vognmænd bliver omfattet af et loft på deres samlede ugentlige arbejdstid.

- Det bliver lidt af en gyser. Det kan gå begge veje, vurderer EU-parlamentsmedlem Anne E. Jensen (V). Hun håber, at selvstændige friholdes for at opfylde reglerne om arbejdstid, som EU-kommissionen foreslår.

Emilie Turunen (SF) er enig i, at det bliver et "close race".

- De liberale og højrefløjen er ikke enige, og det kan vippe afstemningen, siger Emilie Turunen, som er medlem af EU-parlamentets beskæftigelsesudvalg, der behandler sagen i slutningen af april.

EU-parlamentets transportudvalg afgiver ingen udtalelse om arbejdstid for selvstændige chauffører/vognmænd, fordi stemmerne stod 20-20 og én blank, da transportudvalget behandlede sagen i sidste måned. Her stemte de britiske konservative sammen med venstrefløjen mod den samlede udvalgsrapport. Forinden havde de europæiske konservative og de liberale ellers fået fjernet alle krav om, at selvkørende skal omfattes af arbejdstidsregler

Næste skridt er derfor beskæftigelsesudvalgets møde i slutningen af april, før EU-parlamentets plenum drøfter og stemmer om arbejdstidsreglerne.

Tæt løb hele vejen

Ved EU-parlamentsvalget i juni 2009 forsvandt flertallet i hvert fald på papiret for et arbejdstidsloft for selvkørende, og det nye beskæftigelsesudvalg forkastede med stemmerne 25-24 det gamle udvalgs indstilling om at medtage selvkørende.

Emilie Turunen konstaterer, at det fraværende 50. medlem var fra den liberale gruppe.

- Nogle liberale går ind for arbejdstidsloft for selvstændige chauffører af hensyn til trafiksikkerheden, mens andre siger nej af ideologiske grunde, forklarer hun.

SF'eren er dog nervøs for, at der i sidste ende bliver flertal for at undtage de selvstændige fra arbejdstidsreglerne.

- Beskæftigelsesudvalget er et af de mest sociale udvalg, hvor der også sidder borgerlige med et socialt bankende hjerte, fremhæver hun.

- Det betyder, at der ikke er en reel chance for et flertal i EU-parlamentets plenum for at medtage selvkørende, hvis beskæftigelsesudvalget ikke anbefaler det.

Ændringsforslag

- Det bliver ikke uden kamp. Vi vil nærmest komme til at kæmpe fra paragraf til paragraf om den endelige forslags udformning, siger hun.

- Socialdemokraterne og venstrefløjen har stillet læssevis af ændringsforslag. En del af disse kunne blive vedtaget, selv om der er flertal for at friholde selvstændige.

- Jeg kan ikke se argumenter for, at de selvkørende ikke skal med, siger Emilie Turunen.

- Tværtimod hører jeg fra de faglige organisationer, at det er blevet en forhærdet branche. Der er stigende ulovlig cabotage, og der er et stigende antal "falske selvstændige". Der er færre krav til arbejdsmiljø og arbejdstid til selvstændige, så jeg er bekymret for den branche.

Herhjemme er regeringen og Dansk Folkeparti enige om, at selvstændige vognmænd ikke skal pålægges arbejdstidsregler bortset fra de almindelige køre/hviletider for selve kørslen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.566