Når ikke at få partikelfiltre
Alt for mange vognmænd har undladt at bestille partikelfiltre til deres Euro 3-biler i god tid. Derfor bliver branchen ikke klar til den 1. juli 2010, siger DTLs cheføkonom Ove Holm, som regner med, at op mod 10.000 lastbiler skal have partikelfilter på for at køre i miljøzonerne.
Den 1. september 2010 følger så Århus efter med sin miljøzone.
Miljøzoner er en kæmpeudfordring for transporterhvervet. I vognmandsforeningen DTL regner man med, at der skal monteres 5.000-10.000 partikelfiltre på den danske Euro 3-bilflåde - og det kan man slet ikke inden den 1. juli 2010.
- En væsentlig årsag til problemet er, at vognmandserhvervet har været økonomisk hårdt presset, fortæller DTLs cheføkonom Ove Holm, der holdt et indlæg om miljøzoner og partikelfilter på Hillerød Transportmesse den 12.-13. juni.
- Vognmændene har været i tvivl om, om de havde nok at køre med. Derfor er beslutningerne om køb af partikelfilter eller en ny lastbil blevet udskudt.
- Vi har kørt informationskampagner, de berørte kommunerne har annonceret om deres miljøzoner og filterleverandørerne har givet store rabatter. Men det er ikke nyt5tet noget. Det har ikke fået vognmændene til at bestille partikelfiltre i god tid.
- Siden loven blev vedtaget i 2006, har det stået klart, at kravet til partikelfiltre ville blive strammet her i 2010. Der har på intet tidspunkt været politiske åbninger for at ændre på det, siger Ove Holm.
- Faktum er, at krisen har spændt ben for, at vi bliver klar til den 1. juli 2010.
Ingen dispensation
DTLs cheføkonom indrømmer, at der er en mulighed for dispensation, men i praksis gives den til meget få, og kun i helt særlige tilfælde.
- Et eksempel fra sidste år var en dispensation ved studenterkørsel, men det bliver der ikke givet dispensation til i år, siger Ove Holm.
- Et andet eksempel har været en helt speciel kranbil, som har fået 30 endagstilladelser til at køre ind i en miljøzone i bilens restlevetid.
- Endelig har der også været et lille antal virksomheder, som har været så økonomisk pressede, og har kunnet dokumentere, at deres virksomheder ville lukke, hvis der skulle købes nye biler eller sættes partikelfilter på.
- Konklusionen er klar, at der ikke er nogen "Kære Mor". Der skal en ny lastbil til eller et partikelfilter, hvis bilen er en Euro 3 eller ældre.
Store bøder
- Kontrollen i København er ikke til at spøge med. Her er de kommunale parkeringsvagter instrueret til at tjekke miljøzonemærker, og de er forpligtede til at anmelde misbrugere til Politiet, fortsætter Ove Holm.
- Politiet kontrollerer også selv. Desuden foretager det kommunale miljøtilsyn også kontroller. Bøden er 5.000 kroner til chaufføren og 10.000 kroner til vognmanden. Her er der heller ingen "Kære Mor".
Holder måske igen
DTL er i løbende dialog med leverandører af partikelfiltre og har netop haft møde om sagen med Miljøstyrelsen. Her gjorde Ove Holm myndighederne opmærksom på, at mange lastbiler ikke vil nå at blive klar med et partikelfilter til den til 1. juli 2010.
Meldingen fra Miljøstyrelsen var klar. Der vil ikke blive rokket ved startdatoen. Til gengæld vil Miljøstyrelsen overveje, om der skal holdes igen på bøderne i juli og august, hvis chaufføren kan fremvise en ordreseddel på et partikelfilter eller en ny lastbil.
- Miljøstyrelsen har lovet os en melding på dét hurtigst muligt, siger Ove Holm.
- På den positive siden kan jeg fortælle, at vi har fået en af vores mærkesager igennem, nemlig bedre kontrol og sanktionsmuligheder over for udenlandske køretøjer, der kører i miljøzonerne.
- Folketinget har nemlig vedtaget en nødvendig ændring af Miljøzoneloven.
Ingen skærpelse
- Til gengæld blev det også vedtaget, at flere kommuner få mulighed for at oprette miljøzoner efter ansøgning til Miljøstyrelsen. En ny miljøzone skal dog varsles 14 måneder før. Så fra i dag går der nok mindst to år, før vi ser den næste miljøzone.
- En positiv nyhed er, at Folketinget fortsat ikke har planer om skrappere krav i miljøzonerne. Der er for eksempel ikke planer om partikelfilter på Euro 4-lastbiler. Men man kan aldrig være sikker på, hvad der sker, hvis der kommer en ny regering, slutter Ove Holm.