23948sdkhjf

Vælg det rette filter

Et partikelfilter renser udstødningen for skadelige sodpartikler; men det er ikke ligegyldigt, hvilket filter, der vælges. Det afhænger af kørselsmønster og den temperatur, som motoren når op på.
Ved forbrænding af diesel udledes mange fine og ultrafine sodpartikler. Et partikelfilter fjerner en stor del af disse skadelige partikler fra udstødningen - helt op til 80-90 procent i et godkendt filter til lastbiler.

For at kunne køre i Danmarks miljøzoner, er det et krav, at lastbiler får påmonteret et partikelfilter, hvis ikke lastbilen har en Euro 4 eller Euro 5 motor.

Partikelfiltre skal være godkendte. Center for Grøn Transport i Trafikstyrelsen (tidligere Færdselsstyrelsen) har indført en frivillig ordning, hvor producenterne kan få principgodkendt deres filtre ved at indsende dokumentation til Teknologisk Institut i Århus. Hvis filtret lever op til kravene - både Center for Grøn Transports kravspecifikation og de danske arbejdsmiljøregler - vil der blive udstedt en principgodkendelse til det pågældende filter.

Der er i dag 32 partikelfiltre med en sådan principgodkendelse i Danmark. De repræsenterer 15 forskellige producenter.

Når en lastbil får påsat et filter, skal den synes med det pågældende filter. I den forbindelse skal der medbringes en erklæring, der bekræfter, at filtret er principgodkendt.

Vælg det rigtige filter

Center for Grøn Transport opfordrer vognmændene til at bruge tid på at finde det rette filter.

- Inden man vælger et partikelfilter, bør man foretage en analyse af ens lastbil og ens kørselsadfærd. Det er vigtigt at foretage en temperaturmåling af motoren sammen med filterleverandøren, siger ingeniør Peter Jessen Lundorf fra Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport.

- Man kan for eksempel køre med en datalogger i en uge for at måle, hvor varm udstødningsgassen bliver.

- Temperaturprofilen danner grundlag for, hvilken type filter, der skal vælges.

- Det er vigtigt, at man vælger det filter, der passer til lastbilens behov. Selv om nogle af filtrene er dyrere end andre, kan man ikke bare vælge det billigste. Derfor må man sætte sig lidt ind i filtrets funktion og lastbilens kørselsmønster. Det gør man bedst ved at have en god dialog med filterproducenten.

- Når man får installeret et partikelfilter, skal der også installeres en alarm i førerhuset. Den aktiveres, når filtret er ved at være fuldt eller det ikke fungerer ordentligt.

Arbejdsmiljøet

Et af filtrene - det tyske HJS-filter - havde i den forbindelse anvist, at man kunne rense filtret med en højtryksrenser. Den fremgangsmåde var i første omgang ved en fejl blevet principgodkendt, men efter en klage fra en af de andre filterproducenter blev godkendelsen trukket tilbage. Rensningsproceduren levede ifølge en arbejdsmiljøekspert ikke op til Industriens Branchemiljøråds vejledning vedrørende partikelfiltre, udskiftning og rensning.

- Producenten fik ændret rensningsproceduren i samarbejde med en arbejdsmiljøekspert fra Teknologisk Institut, og en ny principgodkendelse blev udstedt, siger Peter Jessen Lundorf.

- Rensemetoden har kun noget med arbejdsmiljøet at gøre. Det har intet med filtrets funktion at gøre. At man kunne nøjes at rense HJS-filtret med en højtryksrenser har ellers været et af salgsargumenterne for forhandleren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.691