23948sdkhjf

Politikere angriber vognmænds selvstændighed

Dansk Speditørforening tager afstand fra Dansk Folkepartis ønske om at fratage vognmændene deres selvstændighed og lade speditørerne være ansvarlige for overtrædelser af køre/hviletidsreglerne.
- Hvis Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen mener, at speditører skal gøres ansvarlige for vognmænds og chaufførers overtrædelse af køre/hviletidsreglerne, så taler han i realiteten om at fjerne vognmandserhvervets selvstændighed.

Sådan lyder konklusionen fra direktør Martin Aabak, Danske Speditører, på den udmelding, som DF-ordføreren kom med efter et samråd i Folketingets trafikudvalg tirsdag den 2. februar 2010.

- Dansk ret bygger på, at den ansvarlige indehaver netop er ansvarlig, og at føreren af et køretøj både bestemmer, hvordan der skal køres, og selvstændigt står til ansvar for sine dispositioner.

- En ændring som den, Kim Christiansen foreslår, vil fratage chauffører og vognmænd deres mulighed for selv at disponere.

Brian M: Medvirkeansvar er nok

På samrådet den 2. februar 2010 slog justitsminister Brian Mikkelsen fast, at der ikke er grundlag for at gøre sanktioner gældende over for speditører, hvis underleverandører overtræder køre/hviletidsbestemmelserne.

Det eksisterende medvirkeansvar er efter ministerens opfattelse tilstrækkeligt.

- Uanset Brian Mikkelsens redegørelse fastholdt Kim Christiansen - ifølge nyhedsbrevet Altinget - at der bør skrides ind med skærpede foranstaltninger og krav over for speditørerne, siger Martin Aabak.

Gældende rets-orden

- Vi er glade for, at justitsministeren fastholder et synspunkt, som bygger på hensynet til den rets-orden, vi har. Den giver nemlig mulighed for at skride ind over for regulære lovovertrædelser.

- For vores vedkommende er der overhovedet ingen diskussion om, at vi i Danske Speditører naturligvis tager afstand fra ulovligt pres på vognmænd og chauffører.

- Det er ærgerligt, at der er politikere, som reagerer på disse problemer ved at mistænkeliggøre speditionsbranchen generelt.

- Vi har åbenbart ikke været gode nok til at forklare, hvordan det gode samarbejde mellem speditører og underleverandører foregår i praksis. Det må vi søge at rette op på, slutter Martin Aabak.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.484