23948sdkhjf

Mere frihed

DEN DANSKE HAVNELOV fra år 2000 står for fald. Loven var med til at modernisere de danske havne. De fik mulighed for at organisere sig som aktieselskaber. De kunne ansætte professionelle bestyrelser fra erhvervslivet. De udviklede sig fra at være myndigheder til at blive forretninger.

HELT FRIE BLEV havnene ikke. Der var stadig nogle bånd, der bandt dem fast til lokalområdet. En havne skulle kun tage sig af den stedlige infrastruktur. De skulle sørge for at kajerne var brugbare og havneindløbene rensede. Der var klare regler for, hvad en havn måtte foretage sig. De måtte ikke konkurrere med private virksomheder.

I DAG OPLEVER mange havne havneloven som snerrende. Man vil gerne frigøre sig endnu mere fra stavnsbindingen. Man vil ud på de internationale markeder. Man vil investere i terminaler i udlandet og indgå netværkssamarbejder på den anden side af kloden. Man vil konkurrere på lige for med de andre havne, som ligger i Danmarks nabolag. Svenske, tyske og polske havne udvikler sig med rasende fart. Det kan de danske havne bare ikke, sådan som loven er i dag.

DERFOR HAR transportministeren sat gang i et udvalg, der skal se nærmere på en fornyelse af havneloven. Heldigvis er ministeren udmærket klar over de faldgruber, der ligger i at give havnene større frihed. I jagten på fortjeneste kunne havnene måske føle sig fristet til at konkurrere med vognmandsbranchen. Det er set før. Sporene skræmmer fra Bornholmstrafikken, som pludselig begyndte at hente løstrailere rundt omkring på øen. Det var jo billigere at gøre det selv!!!

JA, GERNE MERE frihed til havnene; men det skal være frihed med et stor grad af ansvar, så man fåt et samarbejde op at stå - ikke en unfair og ulige konkurrence.

På gensyn om 14 dage
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125