KRUMMEN: Lidt om nytten af en speditør
Danske Speditører har netop markeret deres 100 års jubilæum på Børsen med en konference for knap 300 inviterede gæster.
Disse store og flotte ord er frit tilgængelige på speditørernes hjemmeside. Retfærdigvis må det siges, at det også i andre erhverv sker, at selvrosen under jubilæumsfestligheder ikke altid lever op til virkelighedens verden.
Mange vognmænd ved af erfaring, at speditører kan være et dyrt bekendtskab. Dem skal man - lige som med banker og upålidelige kunder helst holde et skridt fra livet. Ikke mindst i krisetider, hvor de store speditører presser prisen ekstra hårdt. Deres bekendtskab kan gøre ondt på indtjeningen.
Kunst at blive 100 år
Det er en kunst i sig selv at få speditørerhvervet til overleve i 100 år.
Det er et erhverv, der lidt forenklet sagt lever af at være et fordyrende mellemled mellem en vognmand og virksomhed, selv om danske speditører ifølge deres egen hjemmeside kalder denne samfundsservice for at "levere logistikydelser i verdensklasse".
Nogle har udnyttet den kunst med stor dygtighed, og det være dem vel undt. Det er nemlig en kendsgerning, at mange vognmænd ikke kan overleve uden en "storebror" til at skaffe kørselsopgaver.
Den med papkassen
Onde tunger påstår, at mange speditører startede deres karriere med at købe en papkasse til at sidde på, en telefon til at lave aftaler med og en hammer til at skræmme utilfredse kunder bort med.
Faktum er, at den "moderne og neutrale transportarkitekt", som speditørerne kalder sig ved festlige lejligheder, er mere interesseret i kolde kontanter end i at udøve den klimavenlighed, som de udadtil sætter så højt. I praksis er der ikke altid økonomisk plads til at realisere de smukke vendinger om at bekæmpe den globale opvarmning.
Når det drejer sig om at få sat flest mulige kroner ind på kontoen, er nummerpladen på lastbilen underordnet. Den kan være dansk eller udenlandsk bare den er rentabel. Manglende returkørsel med miljøbelastning kan ikke ses på regnskabet. På det punkt er speditørerne ikke meget anderledes end andre i branchen.