Gamle kraner bliver som nye
Vognmand Kim Vermø, Tåsinge, har i snart et år kørt test med et oliefilter til en af sine kranbiler. Resultatet betegner han som revolutionerende.
Olien var ganske enkelt blevet renset så meget, at kranen havde fået sin fulde funktion tilbage.
- Et vidundermiddel. En revolution. Så bombastisk udtaler vognmanden fra Tåsinge sig, og lige så snart oliefiltret kommer i handelen, skal han have dem monteret på alle sine fire kranbiler.
Det hele startede sidste år, da en af hans kunder, filterproducenten C.C. Jensen fra Svendborg, spurgte, om han ikke ville teste et oliefilter for dem.
- Vi valgte en 14 år gammel bil med en kran fra 2003, fortæller Kim Vermø.
- Hydraulikolien i kranen var også gammel, da vi monterede anlægget. Kranen har kørt helt normalt hele 2009, blandt dagligt var den fuldt beskæftiget i to måneder med at hejse både i vandet.
- Vi har taget olieprøver hver anden måned. Målingerne viser, at olien er blevet renere og renere. Samtidig er kranens funktion blevet bedre og bedre.
- Der dannes masser af urenheder og belægninger i hydraulikolie, efterhånden som den ældes, forklarer Kim Kjær og Sune Lysgaard-Hansen fra C. C. Jensen.
- Belægningerne sætter sig for eksempel på ventilblokken og nedsætter kranens funktioner.
- Ja, supplerer Kim Vermø. Efter et par år har man ikke den fine følelse, når man påvirker ventilerne, som da kranen var ny; men nu kan jeg virkelig mærke forskellen. Jeg har fuld funktion på alle ventiler. De kører lige så optimalt, som da kranen var ny. Det har virkelig imponeret mig.
Filteranlægget renser hydraulikolien kontinuerligt. Anlægget kører, lige så snart der er tænding på motoren. Det betyder, at den også renser olien, selv om kranen ikke anvendes.
Sparer 100.000
- Under normale forhold skal man skifte hydraulikolie på kranen cirka hvert andet år, forklarer Kim Vermø.
- På mine kraner er der tale om cirka 150 liter olie. Min store 100 tonmeter kran har 300 liter olie. Vi snakker om literpriser på olie på cirka 50 kroner, så det koster cirka 15.000 kroner hvert andet år at skifte olie på en kran. Derfor mener jeg, at filteranlægget er revolutionerende.
- Når man renser olien, holder den i hele kranens levetid. Man skal blot skifte oliefilteret en gang om året. Det koster cirka 500 kroner. Jeg har beregnet, at jeg vil kunne spare over 100.000 kroner pr. kran over ti år!
Ligesom smør
- I princippet renser vi olien, så den kan holde i hele kranens levetid, forklarer Kim Kjær og Sune Lysgaard-Hansen.
- Selvfølgelig skal man engang i mellem tjekke, om olien har de egenskaber, den skal have. Har man en levetid på kranen på ti år, så kan man også forvente at have en levetid på olien på ti år.
Kim kjær sammenligner det med smør, som står for længe på bordet.
- Smør bliver hurtigt harskt, hvis det opbevares for varmt. Det er det samme, der sker med oliemolekylerne i hydraulikolien. De nedbrydes af varme, vand, partikler, oxidations rester og så videre.
- Filteret fjerner disse urenheder, så der ikke sker en nedslidning af olien. Hele systemet får det bedre, fordi det er ren olie, der kører i systemet. Man får den maksimale ydelse af produktet i hele dens levetid.
Ikke nyskabelse
Denne type filterudstyr har C. C. Jensen lavet i over 50 år.
- Der er som sådan ikke noget nyt i det, siger Kim Kjær.
- Vi har i mange år udviklet oliefilter til store dele af industrien. Vi har lavet filtre til store motorer, kraftværker, marinesektoren, industrien, miner og vindmøller. Det nye er, at vi nu har lavet et lille system, som passer til vognmandens kran.
- Det, som Kim Vermø oplever nu, har andre brancher oplevet i mange år. Det handler om nedsat slitage på maskineriet, færre nedbrud, bedre funktion. Kim Vermø vil nok også opleve, at kranen kan leve længere.
Via Kim Vermø har vi nu fået så gode erfaringer, at vi i løbet af foråret og sommeren 2010 er klar til at introducere filtersystemet på markedet.
- Rent teknisk er filteret klart. Vi mangler bare at finde de rette salgskanaler, siger de to fra C. C. Jensen.
Under støttebenet
På Kims bil sidder filterindsatser under det ene støtteben.
- Det var det bedste sted, vi kunne finde, siger Kim Kjær.
- Vi byggede filterindsatsen ind i en lille beskyttende kasse med sugeslange og returslange til olietanken. Slangerne er sat så langt ned i tanken som muligt, så vi får renset olien i tanken helt i bund.
- Vi tager olien fra tanken, renser den og returnerer den til tanken. Hele processen drives af en lille el-motor, der igen drives af tændingen.
Træmasse
Selve filtret er lavet af cellulose - altså træfibre.
- I princippet er vi en lille papirfabrik, fortæller Sune Ly7sgaard-hansen.
- Vi pulper fibrene op, blandet dem med vand til en tynd grød, som vi presser sammen til skiver. Efter en grundig tørring, limes skiverne sammen til at oliefilter med en rigtig god filtreringsevne.
- Det er bitte små huller i skiverne, der opsamler urenhederne i olien. Samtidig kan eventuel vand blive suget ind i filtret mens oxidations resterne klistrer til filtret.
Kim Vermø
Kim Vermø har fire biler i sin vognmandsforretning. Alle er monteret med kran.
Desuden har han siddet som formand i Sydfynsk Vognmandsforening siden 1993, ligesom han også har været kredsformand i kreds 14 (Fyn) i fem år. Han er også med i DTLs uddannelsesråd.
Kim Vermø håber at blive valgt ind i DTLs bestyrelse ved generalforsamlingen i maj. Han er opstillet og har - ifølge ham selv - rimelig god opbakning fra flere øvrige kredse.
Han er respekteret både fagligt og for sine holdninger. Hans mærkesag er højresving. Han var en af de første på Fyn, som tog ud på skoler for at undervise børn i højresvingende lastbiler, og sidste år var han ude på alle 27 skoler i Svendborg kommune.
- Jeg vil gerne overbevise politikerne om, at alle femte og sjette klasser hvert år skal have besøg af en lastbil, der underviser dem i højresving, siger han.
Forkert færdselslov
- Jeg kan ikke lave færdselsloven om, men jeg synes, at det er forkert, at cyklister har lovmæssig ret til at overhale højre om. Det er jo dødsens farligt.
_ Derfor må vi undervise de unge, så de mentalt bliver klar til at færdes sikkert på cykel blandt lastbilerne i trafikken, siger han.
- Gennem DTL har vi været ude i mange af de små klasser, men jeg mener, at vi også må gøre en indsats for de lidt større børn. Desuden håber jeg, at vi kan få gennemtrumfet, at samtlige skoler i Danmark får besøg af en lastbil.