23948sdkhjf

DTL: 2.000 biler mangler partikelfilter

Ifølge DTLs cheføkonom Ove Holm er der fortsat mange vognmænd, som mangler at investere i et partikelfilter til deres lastbil. Stramningerne den 1. juli 2010 betyder, at alle Euro-3 lastbiler nu have partikelfilter monteret for at køre i miljøzonerne.
- Mit bud lyder på, at der mangler 2.000 partikelfiltre ud af de 46.000 lastbiler, der er indregistreret i Danmark, siger han.

- Tallet er noget usikkert. Det bygger dels på vores dialog med leverandører af partikelfiltre, dels på vores eget skøn.

- Vi vurderer, at det samlede behov for partikelfilter på 5.000 lastbiler, og at der allerede er monteret cirka 3.000.

- Der er altså stadig mange, som mangler at få monteret partikelfilter, og det er foruroligende, siger Ove Holm.

29 procent uafklaret

En lille rundspørge på Transportmagasinets hjemmeside viser, at 7 procent ikke har nået at få partikelfilter endnu og 22 procent ikke har besluttet sig endnu.

- 29 procent som enten har problemer eller er uafklarede. Jeg synes, at det er bekymrende mange, der enten ikke har kunnet få de ønskede partikelfiltre (7 procent) eller endnu ikke har besluttet, om de skal investere i et partikelfilter eller ej (22 procent).

1.000 vognmænd med problemer

Det er ikke muligt at sige præcis, hvor mange virksomheder, der mangler et filter, men Ove Holm kan komme med et kvalificeret bud.

- De fleste vognmandsvirksomheder har flere end en lastbil, men de har kun problemer med en eller nogle af alle virksomhedens lastbiler. Med omkring 6.000 vognmandsvirksomheder i Danmark med cirka 30.000 lastbiler har vi i gennemsnit 5 lastbiler pr. virksomheder.

- Hvis mit skøn på 2.000 manglende partikelfiltre holder vand, og hver virksomhed i snit har problemer med 2 filtre, så får vi 1.000 virksomheder med problemer ud af 6.000 vognmandsvirksomheder.

- Det er 17 procent - og det er mange, synes jeg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094