EU bremser modulvogntog
Transportkommissær Siim Kallas antyder et indgreb mod den dansk-svensk-tyske kørsel med 25,25 meter lange lastbiler.
Det sker i et svar til det tyske EU-parlamentsmedlem Michael Cramer fra De Grønne, som er partifælle med Margrethe Auken fra SF. Den estiske kommissær lover, at EU-kommissionen nok skal tage affære over for grænseoverskridende kørsel modulvogntog, hvis nationale myndigheder ikke stopper det. Det vil ske med henvisning til direktivet om lastbildimensioner.
Ved sin tiltrædelse i januar betroede Siim Kallas EU-parlamentets transportudvalg, at han personligt er bange for store lastbiler, selv om de kunne rumme en miljøfordel. Han gjorde det klart, at det bliver svært at komme igennem med ændringer i EU-regler på dette område.
- Jeg vil ikke komme med konkrete forslag om lastvogntog uden at høre aktørerne. Personligt er jeg bange for store lastbiler, sagde han dengang.
Både herhjemme og i Bruxelles er Venstrepolitikere i bevægelse for at stoppe EUs tilbagerulning af tidligere tiders positive holdning til modulvogntoget.
Tager sagen op
EU-parlamentsmedlem Anne E. Jensen tager sagen op. Hun undrer sig over transportkommissærens holdning, for hun havde ellers opfattelsen af, at Siim Kallas er interesseret i, at alle transportformer skal være miljøvenlige.
På Christiansborg bad trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) straks sin partifælle, den ny trafikminister Hans Chr. Schmidt, om at rejse sagen over for Siim Kallas.
- Denne overraskende mobilitetshæmmende EU-melding kommer jo helt på tværs af vores ønsker om at skabe mulighed for kørsel med modulvogntog som transit gennem Tyskland, erklærer Kristian Pihl Lorentzen.
Tysk miljøpolitiker
Michael Cramer henviste i sit spørgsmål til daværende transportkommissær Antonio Tajanis udtalelse i marts 2009 om international kørsel med ekstraordinært lange og tunge lastbiler.
- Vores juristers analyse af den gældende retssituation udelukker en fortolkning af direktiv 96/53/EF til fordel for international anvendelse.
Den tyske EU-politiker ser modulvogntog som en konkurrent til jernbanen, og han er så tilfreds med Kallas svar, at han erklærer EF-direktivet for overtrådt, når modulvogntog anvendes mellem Danmark og Tyskland og mellem Sverige og Danmark.
DTLs adm. dir. Erik Østergaard kalder Siim Kallas svar for besynderligt, for der har været dansk-svensk grænsekrydsende modulvogntogskørsel siden 2008 via Øresundsbron og havnene i Frederikshavn, Grenaa og Helsingør.
Derfor studser han over, at Siim Kallas kan sige, at den dansk-svenske trafik ikke er notificeret hos EU-kommissionen.
- Det forstår vi ikke. Det er sket ifølge et svar fra daværende transportminister Carina Christensen til Folketinget i august 2008. Det handlede om det igangværende forsøg med modulvogntog til visse færgehavne og over Øresundsbron til Kastrup. Der må være tale om en misforståelse."
Ingen bestikkelse
Den tyske betegnelse for modulvogntog - Giga-Liner - er åbenbart blevet den officielle EU-betegnelse på engelsk. Det er i hvert fald det udtryk, som Siim Kallas anvender.
Han forsikrer Michael Cramer, at regningen på 4,1 millioner kroner for EU-kommissionens eksterne rapporter og seminarer i 2008 og 2009 om lastbildimensioner udelukkende er finansieret af EU og ikke af brancher og aktører. Dem kalder Michael Cramer for "monstertruck-lobbyister".