23948sdkhjf

MAN's nye kundecenter i München

MAN har indrettet to store kunde- og kompetencecentre ved hovedkontoret i München, Bus World og Truck World.
Nu kan man gå på opdagelse i MAN-koncernen og smovse i alle bus- og lastbilprodukterne helt uden at forstyrre MANs ansatte, som har travlt med at producere, sælge og servicere alle deres busser og lastbiler. Ved hovedkontoret på Dachauer Strasse i München har MAN Nutzfahrzeuge bygget to store kunde- og kompetencecentre - et for busser og et for lastbiler på hvert sit gadehjørne over for hinanden. Her er der indrettet stort showroom og et lille museum.

- Det er et længe ønsket tiltag, fortæller Kim Hansen, der som salgschef for MANs busafdeling i Danmark kort viste Transportmagasinet rundt i centret forleden, da centrene blev indviet.

- Der er mange kunder - især på bussiden - som gerne vil til München dels for at specificere deres bus, dels senere for at hente den. Nu har vi mulighed for at tilbyde dem ordentlige faciliteter, som svarer i stil til de kvalitetsprodukter, vi producerer.

Møderum og auditorier

I centret er der indrettet flere møderum og auditorier, så man kan holde møder under mere private forhold - uanset om man er en enkeltkunde eller en helt organisation, der kommer. Der er mødelokaler til ethvert formål _ også et auditorium til stormøder. Der er også undervisningslokaler, der kan bruges, hvis man skal have en gruppe chauffører eller vognmænd igennem et undervisningsforløb.

I buscentret er der indrettet en lille 3D biograf, hvor man kan komme på køretur i en bus.

I centret er der forskellige montre og stande, der viser forskellige sider af MANs teknologi. Et afsnit af centret er helliget MANs motorer, et andet gearsystemet Opticruise, mens man også kan opleve den historiske udvikling helt tilbage fra Rudolf Diesels første dieselmotor. En kopi af denne første motor er også udstillet i besøgscentrets reception.

Eksklusiv MAN shop

Straks man kommer ind i centret henvender man sig i receptionen. Her i den forreste del af bygningen er et stort showroom med plads til at udstille 4-5 busser. Umiddelbart ved siden af showroom'et er MAN shoppen, hvor man kan købe alt inden for tøj i eksklusiv kvalitet med små diskrete MAN-logoer syet på - lige fra skjorter, livremme og ure til tasker, plaids og små modeller af MAN's busser og lastbiler. Ja, MAN har også en cykel i sit mærkevaresortiment.

Alt sammen eksklusivt - og rasende dyrt!

Endelig er der indrettet både restaurant, café og espressobar i centrene.

Hvor vidt man behøver en invitation for at komme ind, eller man bare lige kan gå ind fra gaden og få lov til at bruge centret som en familieaktivitet eller et museum, er endnu ikke afprøvet. Vi var inviteret til indvielsen af centret midt i marts 2010; men vi vil da prøve at dumpe lige ind, næste gang vi tilfældigvis er i nabolaget. Det er en stor oplevelse i nogle meget vellykkede og meget passende lokaler.

En helt ny verden

Det nye Bus Forum er et udstillingsvindue Neoplan og MAN-busser, fortsætter Kim Hansen.

- Bus Forum runder det moderne udseende af vores hovedkontor på Dachauer Street af og skaber en attraktiv og professionel platform for at yde vores buskunder information og kompetent rådgivning.

Bygningen, hvis arkitektur og materialer er orienteret mod det omgivende Truck Forum, strækker sig over et areal på omkring 3.200 kvadratmeter og huser en udstilling af køretøjer og en såkaldt mærke- og kompetenceforum for MAN og Neoplan busser.

- Formålet med Bus Forum er at give kunden en helhedsorienteret rådgivning, forklarer Kim Hansen.

- Denne professionelle rådgivning skal omhandle alle dele af produktet - lige fra præsentationen af produktet til design og udvælgelsen af de indvendige dele. Test-kørsler i busserne er også mulige efter anmodning.

Der er info-barer i udstillingsområdet, der fortæller de besøgende historien om MAN og Neoplan busser, om aktuelle innovationer og om køretøjets begreber i fremtiden. Besøgende kan tage en virtuel tur gennem bussens verden i forskellige rum og udstillinger. De kan se film på en 180 graders skærm.

I alt 2.450 kubikmeter beton er gået til bygningen af det nye Bus Forum. Det svarer til omkring 270 fuldtlastede betonblandere. Desuden er der brugt 475 ton stål.

Det fremspringende tag med sit overhæng på op til 12,5 meter er et af de arkitektoniske højdepunkter i byggeriet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094