Strammere miljøzoner på vej
Karen Ellemanns lovforslag er forsinket. SF mener, at tillægsafgiften for ikke at montere partikelfiltre ikke virker efter hensigten.
Lovforslaget skulle have været fremsat i februar.
- Ren luft i byerne er stadig væk en prioritet, siger hun.
- Derfor er der allerede taget en lang række initiativer, som viser sig at bære frugt. Miljøzonerne har reduceret partikeludledningen fra trafikken i miljøzonebyerne med godt en fjerdedel, oplyser Karen Ellemann.
Lovforslaget om effektivere miljøzoner indgår som middel i planen om bedre luftkvalitet, som hun fremlægger til efteråret. Planen er forsinket og handler om reduktion af NO2 som en del af luftstrategien fra sommeren 2008.
Et af de vedtagne initiativer skæpper mere i statskassen end renser byluften. Det er nemlig kun 77 bilister ud af 225.000 mulige dieselbilejere, som har valgt at montere et partikelfilter og i stedet betale en årlig afgift på 1000 kroner, anfører miljøordfører Ida Auken (SF).
- Man må sige om diskussion i efteråret om hvem der tabte om det var skatteministeren, der skulle skumme alle pengene til sin skattereform, eller om det var miljøministeren, der skulle skumme alle sundhedseffekterne så tabte miljøministeren. Den afgift er slået fuldstændig fejl og viser sig at være en skatteskrue og ikke et miljøtiltag, siger Ida Auken.
- Det vil være dejligt, hvis partikelfiltre bliver udbredt, men ligefrem at gøre det til tvang er måske der, hvor vi ideologisk kan være uenige, replicerer Karen Ellemann.
Renere varebiler
De fire oppositionspartier (dvs. S, SF, R og EL) har tidligere bebudet, at de ved et regeringsskifte vil indføre krav om, at varebiler til og med motornorm Euro-3 monterer et lukket filter, hvis de vil køre i miljøzoner. Det nuværende krav er et forholdsvis billigere åbent filter, hvis man vil slippe for tillægsafgiften.