EU ønsker nyt liv til gods på jernbane
"Europa har behov for - og fortjener bedre jernbaner". Så klar var beskeden fra transportkommissær Siim Kallas, da han den 17. september 2010 præsenterede sine forslag til opdatering af EUs lovgivning om jernbaner.
* forbedre banernes kvalitet,
* gøre togene mere præcision,
* give kunderne større valg og
* fremme udvikling i nye og avancerede "produkter" for transport af både gods og passagerer ad jernbane.
EU-kommissæren er klar til at:
* investere i mere infrastruktur for at øge banernes kapacitet,
* skabe bedre adgang til godsterminalerne
* ændre afgifts-reglerne, så jernbanetransport af gods kan blive en effektiv og kommercielt levedygtig forretning.
Øget markedsandel
- Hidtil har EUs transportpolitik kun formået at fastholde jernbanegodsets markedsandel på 17 procent, men det udfordring vil vi tage op, sagde Siim Kallas.
- Jernbanen skal øge sin markedsandel.
EU-Kommissionen ønsker også, at de forskellige transportformer skal have lige konkurrencevilkår. Det betyder blandt andet, at jernbanerne også skal betale for deres eksterne omkostninger, som blandt andet er støj.
DTL er tilfreds
DTL er tilfreds med EUs stigende fokus på jernbanerne.
- Vi er organisation for både vognmænd og jernbaneselskaber, siger DTL's EU-chef Søren Hyldstrup Larsen, som har fulgt sagen meget tæt.
- Vi hilser transportkommissærens forslag velkommen. Det er vigtigt, at de forskellige jernbaneoperatører får lige adgang til terminalerne.
- EU-landenes konkurrenceevne afhænger af en god og effektiv transport - uanset om det er på vej, bane eller sø. Derfor er dette forslag vigtigt.