SKAT's IT-problemer truer eksporten
Speditionsbranchen kræver indgreb fra Skatteministeriet. Situationen truer opsvinget
Indtil nu har speditørerne, som står for det praktiske i forbindelse med erhvervslivets udlandshandel, forsøgt at få tingene til at glide i håb om, at situationen ville blive bedre. Det har kostet store ressourcer i kraft af arbejdstid og givet betydelige frustrationer.
Brancheorganisationen Danske Speditørers Fagudvalg Told og sekretariat har været i daglig kontakt med SKAT om situationen i E-Export systemet.
I erkendelse af, at en forventet bedring i situationen ikke er indtrådt, har Danske Speditører nu rettet henvendelse til Skatteministeriets departement og opfordret til, at der ekstraordinært sættes ressourcer ind på at bringe systemet til at fungere. Samtidig må der etableres procedurer for frigørelse af gods til eksport, som automatisk træder i kraft, når systemerne svigter.
Kræver forbedringer
- Vi kan ikke længere forsvare at være bagstoppere for en situation, som åbenbart ingen ende vil tage, siger direktør Martin Aabak, Danske Speditører.
- Speditørerne forsøger naturligvis at løse problemerne for kunderne, og til en vis grad er det lykkedes at afværge de værste virkninger; men det går ikke længere. Vi kan ikke stå alene med den økonomiske byrde, og vi skal snart se en ende på problemerne - også internt i vores virksomheder, hvor hverdagen er præget af overarbejde og stress, siger Martin Aabak.
- Snart starter feriesæsonen med mindre bemanding til følge.
- De krav, vi stiller til Skatteministeriet, vil koste staten penge; men alternativet er, at det spæde opsving i den danske eksport vil komme i farezonen.
E-export, som SKAT's nye IT-system hedder, har været behæftet med fejl i hele sin levetid siden det blev lanceret i september 2009. Systemet blev sat i generel drift fra årsskiftet 2009/2010, og Marin Aabak mener, at perioder med nogenlunde normal drift har været et særsyn.