Ny formand for lastbilproducenterne
Volvo-direktør afløser Scania-direktør som formand for de europæiske lastbilproducenter (ACEA-CV).
Han tager over fra Leif Östling, adm. direktør i Scania AB, som var formand i 2009.
- Jeg ser frem til yderligere at uddybe vores dialog med EU's institutioner på vegne af den europæiske lastbils-, varevogns- og busindustri, og jeg takker Leif Östling for hans værdifulde arbejde i 2009, sagde Leif Johansson ved formandsskiftet.
- Lastbilindustrien er påvirket mere end andre brancher af den økonomiske krise, og derfor har vi brug for politiske beslutningstagere for at komme ud af denne situation.
- En tilbagevenden til den økonomiske vækst er afgørende for vores virksomheder, hvis vi skal fastholde vores position som teknologisk førende i verden og opretholde vores væsentlige bidrag til at forbedre miljøindsatsen i vejtransport.
Brug for gunstigt erhvervsklima
Som afgående bestyrelsesformand opfordrede Leif Östling politikerne til at sætte midler af til at sikre et gunstigt erhvervsklima.
- Vi har brug for alt, lige fra adgang til kapital til understøttelse af udvikling og forskning.
- Det er lykkedes vores industri at reducere de udslippet og øge brændstofeffektiviteten i de seneste årtier, og den udvikling skal vi fastholde - også i disse hårde økonomiske tider, tilføjede Leif Östling.
- Bestyrelsen vil fortsætte arbejdet under forsæde af Leif Johansson, og jeg ønsker ham held og lykke. Vores industri er et af Europas lokomotiver, når det gælder innovation, og den fortjener at blive anerkendt som sådan.
Leif Johansson er uddannet ingeniør og har været præsident og chief executive officer (CEO) i Volvo-koncernen siden 1997. Han er også medlem af Svenskt Näringsliv og af det kongelige svenske ingeniørakademi. Før han kom til Volvo, var Leif Johansson adm. direktør hos Electrolux.
Efterspørgslen halveret
Efterspørgslen efter nye erhvervskøretøjer er faldet markant det seneste halvandet år. Alene fra januar til november 2009 er nyregistreringerne for lastbiler i Europa faldet med 48,4 procent, men fabrikanter anslår, at markedet har nået bunden nu. Alligevel forventer branchen kun en langsom forbedring i 2010.
Lastbilindustrien er en vigtig del af den europæiske bilindustri og beskæftiger i dag omkring 1,5 millioner mennesker direkte og indirekte i Europa.
Bilfabrikanter går meget langt for at fastholde investeringerne i forskning og udvikling, især inden for miljø og trafiksikkerhed. Alene den kommende Euro 6-norm ville kræve øjeblikkelige investeringer på 6-8 milliarder euro.
Emissioner af forurenende stoffer såsom kvælstofoxider og partikler er allerede blevet reduceret med helt op til 85 og 95 procent siden slutningen af 1980'erne, og branchen arbejder ihærdigt på at forbedre brændstof- og energieffektiviteten, så man kan bidrage til at nå EU's globale CO2-reduktionsmål.
teknologisk udvikling
Udviklingen inden for motorteknologien har betydet, at lastbilerne har reduceret brændstofforbruget med mere end en tredjedel siden 1970'erne. Fremskridt fortsætter gennem forbedrede motorer, udvikling af hybride lastbiler og busser, udvikling i andre innovative drivliner og anvendelse af alternative brændstoffer.
En yderligere 20 procent forbedring i brændstoføkonomien forventes i 2020.
Medlemmer af ACEA Commercial Vehicles er Daimler, DAF Trucks, Iveco, MAN, Scania, Volkswagen og Volvo. De producerer lastbiler og motorer i over ti EU-lande. ACEA CV-bestyrelsen vælger en ny formand hvert år.