Dansk svensk luftfartsaftale
Danmark og Sverige sætter nye mål for flytrafikken. Den skal udlede mindre CO2 og være mere effektiv. Rejsetiderne skal forkortes og lufttrafikkontrollen skal have præstationsmål.
Aftalen betyder, at lufttrafikstyringen effektiviseres, flyveruterne bliver kortere, og de rejsende får kortere rejsetider, fordi man fremover undgår zig-zag flyvning på grund af landegrænser. For luftfartsselskaberne vil det betyde mindre brug af brændstof, hvilket reducerer CO2 udledningen.
- Det nye samarbejde giver klare gevinster for både luftfarten, samfundet og klimaet, siger transportminister Lars Barfoed.
- Netop gevinsterne for klimaet i form af en reduktion af CO2 udledningen fra flytrafikken er højaktuelle.
- Det nye samarbejde betyder, at lufttrafikkontrollen effektiviseres, og vi får bedre service til lavere omkostninger. Der er ikke kapacitetsproblemer i vores luftrum, men vi har brug for, at vi til stadighed effektiviserer lufttrafikkontrollen og reducerer omkostningerne. Derfor fastsætter vi nu præstationsmål for regularitet, omkostninger, sikkerhed og miljø for det dansk svenske luftrum.
Med aftalen opfylder Danmark og Sverige desuden EUs krav om at etablere en funktionel luftrumsblok - en såkaldt FAB - inden udgangen af 2012. Danmark og Sverige placerer sig med det fælles luftrum i forreste række blandt de europæiske lande, når det gælder udviklingen af lufttrafikstyringen i Europa.