23948sdkhjf

Volvo testkører Bio-DME

Volvo Trucks er først i verden til at anvende Bio-DME (Dimetylæter) som brændstof til sine køretøjer.
Den svenske brændstofdistributøren Preem har netop indviet en DME-tankstation i Stockholm, og det følger Volvo op på ved at sende fem lastbiler ud i kommerciel trafik på de svenske veje.

Bio-DME er et meget interessant biobrændstof, som giver 95 procent lavere CO2-udslip end diesel.

- For at et nyt brændstof skal have en chance for overlevelse kræves der produktion, distribution og tilpassede køretøjer, udtaler Volvo Trucks' miljøchef Lars Mårtensson.

- Nu har vi alle tre dele på plads, og vi har startet en komplet og helt unik testperiode på to år, hvor vi skal se mulighederne i DME fremstillet af biomasse.

Flere parter i testen

Projektet omfatter også hele forsyningskæden fra biomasse til brændstof. Det omfatter distribution, tankstationer, lastvogne og transportører.

• Volvo Trucks bidrager til projektet med FH lastvogne, som skal testkøres af udvalgte kunder i forskellige områder af Sverige.

• Produktionen af Bio-DME kommer til at foregå på Chemrecs anlæg. Volvo-koncernen ejer en del af Chemrec via sit datterselskab Volvo Technology Transfer.

• Preem bygger tankstationer, så lastvognene kan anvendes i normal regional og lokal trafik.

• Transportselskaberne, som deltager i første omgang, er Green Cargo, DHL, Posten Logistik og Volvo Logistics via J-Trans.

- Bio-DME er et såkaldt andengenerations biobrændstof. Det giver høj energieffektivitet og meget lave udslip af drivhusgasser, siger Lars Mårtensson.

- Dertil kommer, at Preem i løbet af efteråret åbner DME-tankstationer i Göteborg, Jönköping og Piteå.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064