Volvo testkører Bio-DME
Volvo Trucks er først i verden til at anvende Bio-DME (Dimetylæter) som brændstof til sine køretøjer.
Bio-DME er et meget interessant biobrændstof, som giver 95 procent lavere CO2-udslip end diesel.
- For at et nyt brændstof skal have en chance for overlevelse kræves der produktion, distribution og tilpassede køretøjer, udtaler Volvo Trucks' miljøchef Lars Mårtensson.
- Nu har vi alle tre dele på plads, og vi har startet en komplet og helt unik testperiode på to år, hvor vi skal se mulighederne i DME fremstillet af biomasse.
Flere parter i testen
Projektet omfatter også hele forsyningskæden fra biomasse til brændstof. Det omfatter distribution, tankstationer, lastvogne og transportører.
Volvo Trucks bidrager til projektet med FH lastvogne, som skal testkøres af udvalgte kunder i forskellige områder af Sverige.
Produktionen af Bio-DME kommer til at foregå på Chemrecs anlæg. Volvo-koncernen ejer en del af Chemrec via sit datterselskab Volvo Technology Transfer.
Preem bygger tankstationer, så lastvognene kan anvendes i normal regional og lokal trafik.
Transportselskaberne, som deltager i første omgang, er Green Cargo, DHL, Posten Logistik og Volvo Logistics via J-Trans.
- Bio-DME er et såkaldt andengenerations biobrændstof. Det giver høj energieffektivitet og meget lave udslip af drivhusgasser, siger Lars Mårtensson.
- Dertil kommer, at Preem i løbet af efteråret åbner DME-tankstationer i Göteborg, Jönköping og Piteå.