23948sdkhjf

Peugeots ægte tre-i-éner

Peugeot 3008 er en Crossover Utility Vehicle. Det er en ny biltype, som dækker over hele tre bilmodeller: SUV, MPV og en almindelig hatchback personbil. Det er en elegant og fyrig franskmand velegnet til let varetransport.
Peugeot 3008 Van er et nyt alternativ, der tilbyder en moderne, fleksibel og klimabevidst løsning til let varetransport.

Modellen henter sin styrke i blandingen af forskellige bil-koncepter, som samtidig er kombineret med en række nye teknologier som eksempelvis ESP og Dynamic Rolling Control, Grip Control etc. Denne kombination giver en unik mulighed for at forene modsætninger som køreglæde i en "høj" bil og forbedret trækkraft med respekt for miljøet.

Crossover Utility Vehicle er den populære betegnelse for Peugeots nye model. Denne typebetegnelse dækker over hele tre biltyper: SUV, MPV og hatchback.

3008 er konstrueret som en almindelig personbil, men har en højere struktur, som ofte ses på firehjulstrækkere. Den er baseret på samme platform som Peugeot 308 og bygget efter de samme konstruktionsmæssige principper, men med helt nye kombinationer.

Designerne bag 3008 har formået at kombinere hatchbackens fremrykkede forrude med elementer fra SUV-konceptet, så som den lave bagklap, de store sideruder og den høje køreposition, hvilket giver en harmonisk fusion af forskellige genrer.

Bagagerumsgulvet kan variere i tre forskellige positioner, bagsæderne er sammenklappelige. Det er det forreste passagersæde også. Det kan foldes sammen, så det er muligt at skabe et helt fladt gulv fra bagklappen til instrumentpanelet.

Selve bagklappen åbner sig i to dele, og med den nederste del klappet ud er læssekanten meget lav og brugervenlig. Den nederste bagklap er desuden fæstet så solidt, at den kan bære op til 200 kg.

Varerummet, der i øvrigt er let tilgængeligt med to sidedøre og en stor tophængslet bagdør, har en kapacitet på 1,75 kubikmeter, med målene 1,46 meter i længden, 1,31 meter i bredden og 0,92 meter i højden.

I Van udgaven er 3008 tilgængelig med to højtydende HDi dieselmotorer med partikelfilter. Den mest brændstoføkonomiske motor, 1,6 HDi med 109 hk og 240 Nm moment, kombineret med 6-trins semiautomatisk gearkasse, har en CO2 udledning på kun 130 g/km, hvilket placerer den blandt Peugeots Blue Lion-modeller. Til sammenligning udleder den noget stærkere 2,0 liters HDI dieselmotor med 150 hk og 320 Nm moment 146 g/km CO2.

Udsøgt fornøjelse

Transportmagasinet har, med stor fornøjelse, prøvekørt en 3008 Van med 110 hk motor og 6-trins manuel gearkasse.

Prøvekørselen efterlod så mange positive indtryk, at de få mindre heldige ting jeg fandt frem til, næsten druknede i begejstring over bilens almene gode køreegenskaber og høje komfortniveau.

Motorens trækkraft i kombination med et utroligt let gearskifte indikerede med al tydelighed, at drivlinen er mere end rigelig stærk til bilens 2020 kg. totalvægt.

Skønt bilen er monteret med fast skillerum mellem kabine og varerum, er pladsen i førerkabinen stor nok til, at selv chauffører med lange ben kan finde frem til en komfortabel kørestilling. At dette ret væsentlige punkt er i fuld overensstemmelse med krav til moderne kassebiler, skyldes ikke mindst den gode førerstol og den fortrinlige ratjustering.

Udover forfinet komfort kan chaufføren glæde sig over masser af aflæggerplads. Hvis der ikke er plads nok i dørene, kan chaufføren ty til andre pladser, som der er rigeligt af.

Når det der med kørestillingen er bragt på plads opdager man hurtigt at bilen er både venlig og utrolig nem at håndtere. Den har fine køreegenskaber, et fortrinligt udsyn gennem de store ruder og nogle velplacerede sidespejle.

Oven i hatten kan man lægge en fin afstemt affjedring og kraftige bremser, der giver hurtig respons.

Model: Peugeot 3008 Van.

Motor: 1,6 liters, 4-cylindret HDI dieselmotor.

Effekt: 110 hk.

Moment: 240 Nm.

Transmission: 6-trins manuel gearkasse.

Brændstofforbrug: 19,6 km/l. ved blandet kørsel.

CO2 udslip: 137 gram pr. kilometer.

Totalvægt: 2.020 kg.

Nyttelast: 520 kg.

Vejledende listepris: 183.990 kroner eksklusiv moms.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125