Østrig skal drive dansk motorvej
To østrigske firmaer vandt den første privat anlagte motorvej i Danmark. Det sønderjyske OPP-projekt Kliplev-Sønderborg følges spændt af trafikpolitikerne.
Det er premiere for offentlig-private projekter (OPP) på vejområdet her i landet. Derfor danner det skole og kan blive afgørende for, om flere veje anlægges efter denne model, der skal effektivisere den offentlige investering, når entreprenøren selv får en interessere i at holde udgifterne nede til anlæg og vedligeholdelse.
- Vi skal nu se på, hvad der ligger bag resultatet. Når vi har evalueringen, kan jeg sammen med partierne bag aftalen "Bedre veje" se på mulighederne for at anvende OPP til organisering af andre projekter, erklærer transportminister Lars Barfoed.
Indvies i 2013
Vejdirektoratet regner med at underskrive kontrakten om den 26 km lange motorvej i næste måned med KMP, som var blandt de tre bydere. Indvielsen foretages i 2013.
Motorvejen blev oprindeligt og uhørt besluttet af Sønderjyllands Amt. Staten kom til at hænge på projektet, da amterne blev nedlagt.
Daværende økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen lancerede en 10-punktsplan for OPP i januar 2004, men det er siden gået langsomt. Statens første OPP-kontrakt blev indgået i sommeren 2007 om et nyt rigsarkiv.
Økonomiprofessor Per Nikolaj Bukh og entrepriseadvokat Torben Korsager efterlyste et 11. initiativ i deres bog "Det er så yndigt at følges ad" fra foråret 2007, nemlig et statsligt organ til at rådgive om OPP.