23948sdkhjf

Schmitz hæver priserne

Stigende omkostninger til råvarer tvinger den tyske trailerproducent til at hæve priserne. Desuden ses virksomheden de første tegn på stigende efterspørgsel efter nyt materiel.
Europas førende trailer producent, Schmitz Cargobull, vil forhøje priserne på sine trailere i andet kvartal af 2010.

Det oplyste selskabet i går eftermiddags i en pressemeddelelse.

Baggrunden for prisstigningen er stigende råvareudgifter til aluminium, plast og olie. De har ført til en uforholdsmæssig stigning i produktionsomkostningerne. Under krisen i 2009 har Schmitz Cargobull kunne øge effektiviteten ved at nedskære på personalesiden og omlægge produktionen, men nu er disse muligheder opbrugte. Prisstigninger er derfor den sidste udvej for at kompensere for de stigende råvarepriser.

Afhængig af køretøjets type og de anvendte materialer vil priserne blive justeret på alle europæiske markeder de kommende måneder.

Efterspørgslen stiger

Endelig tror Schmitz-ledelsen på, at man nu er ved at komme ud af den økonomiske nedtur.

- I 2009 var situationen for transportbranchen præget af betydelig overkapacitet med et stort overskud af køretøjer. Det skyldtes en stor nedgang i den europæiske industriproduktion og efterfølgende en nedgang for efterspørgslen efter materiel.

Transportmarkedet er i øjeblikket ved at komme sig, og efterspørgslen efter nyt materiel viser en stigende tendens. Samtidig er de store lagre af brugte køretøjer og materiel rundt omkring i Europa ved at svinde ind. Efterspørgslen efter trailere til temperaturregulerede transporter er stærkt stigende, oplyser Schmitz-ledelsen i pressemeddelelsen, som slutter af med at konstatere, at flere af de store europæiske transportvirksomheder igen er begyndt at skifte deres aldrende køretøjer ud.

Derfor spår Schmitz Cargobull, at produktionen af nye køretøjer vil komme i gang igen i 2010. Det er glædeligt nyt for hele transportbranchen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.059