23948sdkhjf

Grøn transportpolitik og klimavenlige biler

Pia Olsen Dyhr, der er medlem af Folketingets trafikudvalg for SF, vil gerne være med til at se på, om det kun skal være elbiler, der skal være helt eller delvist fritaget for registreringsafgift.
Det sagde hun ved et erhvervsarrangement torsdag den 7. oktober 2010 hos Daimler Biler i Hørsholm.

- Mange tror, at vi i SF er imod biler og imod erhvervslivet, men vi ønsker blot de bedste løsninger for os alle, siger hun.

- Jeg har i mange år beskæftiget mig rigtig meget med trafikløsninger. Vores mål er nedbringelse af CO2 og skadelige partikler fra udstødningen, mindre trængsel på vejene og mobilitet til alle. Også dem der ikke har bil, sagde Pia Olsen Dyhr, der kom direkte fra åbningsdebatten i Folketinget, men til glæde for de fremmødte havde prioriteret mødet med Nordsjællands erhvervsliv.

Vito snart som el-bil

Det var salgsdirektør Jan Walsøe fra Daimler Biler, der i sit indlæg bragte afgiftsproblematikken på bane.

- Vi introducerer selv en el-udgave af den lille citybil "smart" i næste måned. Der kommer også en elektrisk Vito varebil senere, afslørede han.

- Rene elbiler er kun en del af løsningen på klima- og energivenlig transport. Daimler-koncernen tilbyder biler med mange forskellige motortyper. Vi har forbrændingsmotorer med en meget lav udledning af skadelige stoffer, og vi har hybridbiler, der kører langt på en kombination af el og benzin.

- Vi har en hel stribe miljøvenlige løsninger, heriblandt biogas, sundiesel og brint. Alligevel er det kun elbilerne, der er helt fritaget for afgifter - og det er et problem, hvis vi skal have de rigtige biler på vejene til de forskellige kørselsbehov, sagde Jan Walsøe.

Fokus på skadelige stoffer

Han understregede, at der i øjeblikket kun er fokus på at nedbringe udledningen af CO2, men at det er mindst lige så vigtigt at fokusere på udledningen af skadelige stoffer.

- Det er jo helt tosset, at de høje afgifter blokerer for motortyper, der udleder så lidt smog, at vi eksempelvis kan få et renere miljø i København. Vi producerer taxier, der kører på natur- og biogas. Disse biler bruges allerede i Malmø og Stockholm, men ikke i Danmark.

- København kunne have en gastankstation ved lufthavnen og en i den nordlige ende af hovedstaden. Det er nemt at sætte i gang på den korte bane, og dermed er grøn transportpolitik ikke så svær at realisere i praksis, sagde Jan Walsøe.

SF: Ny afgiftspolitik

Det vandt gehør hos Folketingsmedlem Pia Olsen Dyhr, som i sit indlæg lagde vægt på en afgiftspolitik, der presser producenterne til at levere så klimavenlige biler som muligt.

- Vi skal køre så klima- og energirigtigt som muligt. Hvis S og SF vinder valget, vil vi godt være med til at se på, om vi skal inddrage andre løsninger end elbilerne i en afgiftsfritagelse, eksempelvis hybridbilerne, fastslog hun.

Continental andet end dæk

Selvom mange kun forbinder Continental med dæk, fortalte adm. direktør Georg Nielsen fra Continental, at koncernen arbejder med meget andet. Faktisk er Continental leverandør af nogle af de mest avancerede sikkerhedssystemer, som i dag findes på markedet, som for eksempel:

* sikker kørsel i vanskelige situationer,

* hurtig nedbremsning uden udskridning

* avanceret teknologi til de batterier, der blandt andet anvendes i Mercedes-Benz.

- Vi har som underleverandør fokus på lavere brændstofforbrug, mindre CO2-udslip og forbedret bundlinje, men det handler også om, hvad vi som borgere og erhvervsvirksomheder selv kan gøre.

Roadshowet "One Stop - Green Fleet", der har besøgt flere byer i Hovedstadsregionen, er arrangeret af Copenhagen Climate Network og erhverv.net i samarbejde med Daimler Biler og Continental.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078