Øresundsregionen bliver udkants-Europa
Øresundsregionen risikerer at ende som udkantsregion i Europa, hvis ikke der i de kommende år investeres kraftigt i nye veje, jernbaner og en bedre sammenhæng mellem de forskellige transportformer.
Veje, skinner, tunneller og broer sander til i trafik, hvis der ikke investeres kraftigt i ny infrastruktur i Øresundsregionen. Antallet af bilpendlere over Øresundsbroen forventes fordoblet over de næste 30 år, antallet af lastbiler på regionens veje bliver også fordoblet.
Når Femer-forbindelsen står klar, bliver behovet for godstransport over Sundet næsten tredoblet til 11 millioner ton pr. år eller hvad der svarer til 50.000 godstog årligt i begge retninger.
Forurenende lastbiltransport
Det vil til den tid ikke være plads til de mange tog på den nuværende Øresundsbro. Det vil resultere i, at godstrafikken flytter over på lastbiler - med kraftig stigende forurening til følge.
Hvis Øresundsregionen skal kunne skabe vækst og tiltrække investeringer, virksomheder og job, kræver det en stærk og sammenhængnede infrastruktur i hele regionen.
Det bakkes også op af undersøgelser fra OECD.
Det skal være hurtigt og nemt for både gods og medarbejdere at komme frem og tilbage. Lige nu er udsigterne for begge dele dårlige. Derfor risikerer Øresundsregionen risikerer at ende som en udkantsregion i Europa.
Konkrete løsninger
IBU-Øresund peger på syv konkrete løsninger på de trafikale udfordringer for Øresundsregionen:
Etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt
En jernbane- og biltunnel mellem Helsingør-Helsingborg (selvfinansieret)
Ring 5 forbindelse med både motorvej og jernbane fra Helsingør til Køge
Et sammenhængende og hurtigt regionalttogsystem på tværs af Øresund,
En opkobling på det europæiske højhastighedstognet
Bedre togforbindelser til Kastrup Lufthavn
Investeringer i infrastruktur og trafikknudepunkter på Sjælland og Lolland-Falster
Højhastighedstog og en stærkere Kastrup Lufthavn