23948sdkhjf

Vito og tredje generation

For syv år siden, lancerede Mercedes-Benz den første opdatering af varebil Vito. Nu er den tredje generation af den populære bil blevet præsenteret, og det er...
Introduktionen fandt sted i Hamburg forleden - og her drejede det sig ikke kun om Vito’en, men også den lidt mindre varebil, Viano’en.

Der er mange lighedspunkter mellem Vito og Viano. De er bygget på samme platform, har langsstillet motor og baghjulstræk. Herudover kommer de begge i et utal af modelversioner og udstyrspakker.

Der findes flere forklaringer på, hvorfor Mercedes-Benz har valgt baghjulstræk i denne sammenhæng. En af de bedste forklaringer er, at der kan spares produktionsomkostninger ved at anvende komponenter fra eksisterende Mercedes-Benz personbiler - og det har man faktisk gjort, eftersom Vitos og Vianos motorer og gearkasser er "hentet" fra personbilsproduktionen.

Hvad angår den nye Vito-serie, er opdateringen hovedsagelig koncentreret omkring et delvist nyt eksteriør, hvor frontlygter, kølergrill og forkofanger er nye og har givet bilen et lidt mere moderne udseende end forgængeren.

Også interiøret er delvist nyt med forbedret affjedring og ikke at forglemme nye euro-5 motorer.

Alt sikkerhedsudstyr til Vito’en er standard. Det gælder blandt andet:

• antispin regulering af trækakslen (ASR),

• elektronisk stabiliseringsprogram (ESP),

• to kollisionszoner i fronten,

• airbag i fører- og passagerside,

• højdejusterbare tre-punkts sikkerhedsseler og

• selestrammere.

På bremsesiden er sikkerheden også i top. Her er der:

• ABS- skivebremser på alle hjul,

• den særlige bremseassistent (BAS), der hjælper chaufføren i tilfælde med panikbremsning

• EBD, som er et elektronisk bremsekraftsystem, som fordeler akslernes individuelle vægt til optimal bremsning.

Sidst men ikke mindst kan lasten sikres med et passende antal kraftige sikkerhedskroge i varerummets bund.

Tre længder

Vito leveres med to akselafstande (3200 og 3430 mm), tre længder og to forskellige højder. Varerummets længder er henholdsvis 2422, 2667 og 2897 mm. Dertil kommer 20 mm ekstra begrænset længde under førerkabinen. Bredden er ens med 1650 mm., men begrænset til 1277 mm mellem hjulkasserne.

Hvad angår volumen mønstrer den korteste model 4,65 kubikmeter. Versionen med højt tag har 6,49 kubikmeter, mens den længste model med lavt tag rummer 5,68 kubikmeter.

Alle versioner er som standard monteret med en 985 mm bred skydedør i højre side. Bagtil er de lave versioner monteret med en tophængslet dør, der kan vippes op til 90 grader. Derimod leveres højt tag versioner med to sidehængslede bagdøre som standard.

Der er med andre ord ikke foretaget ændringer af varerummene udover en kraftigt forbedret rustbeskyttelse, som i øvrigt gælder alle samlinger på bilernes karosserier.

To motorer

Vito varebiler leveres typisk med en 4-cylindret CDI diesel rækkemotor der danner basis for tre kraftversioner

• 95 hk/250 Nm,

• 136 hk/310 Nm

• 163 hk/360 Nm.

Til kunder der har behov for yderligere trækkraft kan Vito leveres med en V6 motor, som producerer 224 hk ved 3800 omdr/min og 440 Nm moment. Som supplement til motorprogrammet findes også en V6 benzinmotor, der leverer 258 hk ved 5900 omdr/min og 340 Nm moment.

Motorerne har katalysator, partikelfilter og EGR, der recirkulerer nedkølede udstødningsgasser.

Disse nyheder betyder, at CO2-udslip og brændstofforbruget er lavere end i det snart forhenværende motorprogram.

Med hensyn til transmission leveres varebilerne som standard med en helt ny 6-trins "ECO" manuel gearkasse som standard til de 4-cylindrede motorer. Alternativt kan motorerne kombineres 6-tins manuel gearkasse, mens V6-motorernes drivliner kan suppleres med den eksisterende 5-trins fuldt automatiske gearkasse.

Hamburg rundt

Transportmagasinet prøvekørte et eksemplar af den nye Vito i Hamburgs tætte bytrafik. Vi fik kørt en version med typebetegnelse 111 CDI, der indikerer en drivline med 95 hk motoreffekt ved 3800 omdr/min og 250 Nm moment ved 1200-2400 omdr/min. Bilen havde den Der var en og den nye 6-trins manuel gearkasse. For at opnå tæt bekendtskab til nyheden blev den kørt til eksamen med 320 kg. Ballast.

Til dem som tror, at en 2,2 liters fire cylindred dieselmotor ikke kan producerer tilstrækkelig trækkraft, til at flytte næsten 3 tons totalvægt, er der kun et at sige. Tvivl ikke brødre. Den mindste af motorerne, den med 95 hestekræfter, giver mere end tilstrækkelig fremdrift.

Masser af trækkraft

Kombinationen mellem motor og gearkasse giver en så kvik acceleration og trækkraft mellem 1200 og 2500 omdr./min., at der er rigeligt kraftoverskud til overhaling med en enkelt nedgearing.

Skønt bilen på alle punkter opfylder krav der kan og bør stilles til moderne varebiler har jeg aldrig prøvet nogen biler, der ikke kunne blive endnu bedre hvis producenten havde taget chauffører med på råd.

I forbindelse med Vito tænker jeg mest på at chaufførens plads bag rattet ikke er al for overvældende. Selvom jeg med sin 186 cm højde og godt og vel 100 kg vægt ikke havde nogen problemer med at finde en komfortabel kørestilling, er der formentlig personer af samme størrelse, der ikke deler min vurdering.

Takket være en ratindstilling, der kan justeres i både højde og hældning, er der ikke noget problem med at holde på rattet med strakte arme. Derimod vil nogle vel nok finde kneben plads til sine lange ben, ligesom de vil føle irritation over, at højre knæ hviler på gearstangens konsol.

Fine køreegenskaber

Det der med tilpasningen bag rattet betragter jeg personligt ikke som noget egentligt problem. Hvis andre mener det modsatte er jeg til gengæld stensikker på at bilens komfort og generelt fine køregenskaber vil dispensere for det enkelte minus.

Derimod er det ikke nødvendigt at give dispensation til hverken udsynet gennem bilens store rudearealer eller orientering i velplacerede og store sidespejle. Den side af sagen fungerer som noget af det bedste jeg har oplevet i forbindelse med varebils kørsel. På samme måde skal Vito roses for en let overskuelig instrumentering og generelt fine køreegenskaber. Herunder er der særlig grund til at fremhæve vitale punkter som velafstemt affjedring, præcis, hurtig og let manøvredygtighed – og hvad jeg syntes bedst om af alt – de utrolig hurtig reagerende og kraftige bremser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105