23948sdkhjf

Lastbilerne er ikke længere miljøsyndere

En omfattende testkørsel foretaget af Mercedes-Benz viser, at lastbiler er blevet markant mindre belastende for miljøet.
Siden 1960 er lastbilers brændstofforbrug mere end halveret og udledningen af skadelige partikler er reduceret med næsten 100 procent. En enorm teknologisk udvikling er forklaringen på de miljømæssige fremskridt. En udvikling der samtidig har betydet forbedret sikkerhed og mærkbart bedre arbejdsmiljø for chauffører overalt i verden.

En lastbil fra 1960"erne og en lastbil anno 2010 er to nærmest væsensforskellige maskiner. Det var en af hovedkonklusionerne, da Mercedes-Benz for få måneder siden gennemførte en historisk testkørsel over en strækning på 1159 km. Turen gik fra Milano over alperne til Stuttgart og tilbage igen.

De to lastbiler, der blev sammenlignet, var:

• Mercedes-Benz Actros anno 2010.08.09

• Mercedes-Benz LP 1620 fra 1964.

Begge lastbiler repræsenterede den ypperste teknologi - i hver deres generation.

Revolution

Testen viste, at der inden for de seneste 50 år er foregået en teknologisk revolution inden for lastbiludvikling. Brændstofforbruget pr. transporteret ton er halveret, og som følge heraf er CO2-udledningen også halveret.

Lastbiler, som Mercedes producerer i dag, lever op til Euro 5-normen. Det betyder, at udslippet af NOx- og andre partikler er reduceret med 98 procent!

- Lastbiler beskyldes ofte for at være de helt store miljøsyndere, men det er faktisk meget langt fra virkeligheden, siger salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark Christian Devantier.

- Det er muligvis en opfattelse, der hænger ved fra dengang, lastbiler forurenede og støjede langt mere, end de gør i dag.

- Jeg tror, at de færreste er klar over, at lastbiler kun står for fem procent af den samlede CO2-udledning i Danmark. Faktum er, at 24 moderne lastbiler støjer mindre end én lastbil fra før 1970.

Sikkerhed og stress

Sikkerheden er også væsentligt forbedret i dag i forhold til for 50 år siden. I dag kan lastbiler fra Mercedes-Benz forsynes med:

• ESP, der holder bilen på ret kurs,

• intelligent afstandsregulering til forankørende,

• automatisk bremsefunktion hvis den forankørende kommer for tæt på.

• intelligent sporassistent, der advarer chaufføren, når man bevæger sig uden for afmærkningerne på vejen.

Disse systemer fører ikke kun til øget sikkerhed for medtrafikanterne, men bidrager også til at sænke chaufførens stressniveau væsentligt.

Det blev også bevist i testen, som målte de involverede chaufførers hjerne- og hjerteaktivitet under kørslen.

Året rundt

- Som verdens førende producent af lastbiler, arbejder vi hver dag året rundt for at udvikle nye teknologier, der kan gøre vores lastbiler til endnu mere sikre og miljørigtige, siger Christian Devantier.

- Vi forsker blandt andet i at sænke brændstofforbruget, da det er vejen til at nedsætte CO2-udslippet fra en dieselmotor. Samtidig arbejder vi med udviklingen af alternative drivmidler, herunder naturgas, biogas og el, siger Christian Devantier.

Fakta om testen

• Testkørslen fandt sted i april 2010 over en strækning på 1159 km fra Milano over alperne til Stuttgart og tilbage igen.

• Modellerne, der blev sammenlignet, var henholdsvis en Mercedes-Benz Actros 1844 fra 2010 og en Mercedes-Benz LP 1620 fra 1964.

• Testen målte brændstofforbrug, CO2- og partikeludledning samt stresspåvirkning af chaufførerne.

• Testchaufførerne var alle erfarne chauffører i alderen 49 til 56 år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063