Eventyret om modulvogntog
Han er for stor og for aparte. Derfor skal han kanøfles. Havde H. C. Andersen levet i dag, ville modulvogntog være en udmærket inspirationskilde til eventyret om den grimme ælling, der skulle så grusomt meget igennem, før den blev til en stolt svane.
Den oprindelige forsøgsperiode på tre år er forlænget til otte, og transportminister Hans Christian Schmidt vil ikke udelukke, at forsøget gøres permanent.
I hele Europa
Ministeren er også klar til at kæmpe for modulvogntog i hele Europa, når Danmark får formandskabet i foråret 2012. Her vil han gøre sit til at overbevise de andre europæiske regeringer om, at modulvogntog er en fordel - både økonomisk og samfundsmæssigt.
I den hjemlige hønsegård er der bestemt også grupper, som ikke er overbevist om modulvogntogets lyksaligheder. Enhedslisten påstår således se side 8 at modulvogntog kører tomme og halvtomme rundt.
Nu er der næppe nogen, som vil investere store summer i et modulvogntog, hvis der ikke var tilstrækkeligt med gods at køre med. Vognmændene har aldrig været kendt for, at pengene sad løst. Der anvendes ikke flere penge end højst nødvendigt.
Efter behov
Det snedige ved modulvogntog er, at de kan indrettes efter behov. Enten som et almindeligt modulvogntog eller som vogntog.
Modulvogntog er også mere effektive end almindelige vogntog til at returnere tomme eller halvtomme sættevogne til Jylland efter friske forsyninger. Lidt i stil med, når Maersk med gigantiske containerskibe sejler tomme containere tilbage til Kina for at hente nye varer.
Debatten om fordele og ulemper ved modulvogntog er bestemt ikke slut, men noget tyder på, at vognmændene får en forlængelse af deres eventyr. Foreløbig er der registreret knap 400 modulvogntog i Danmark, og tallet er stigende.
Dertil kommer det meget positive, at der ikke er registreret en eneste trafikulykke med modulvogntog. Det tæller også med, når der skal fortælles et rigtigt eventyr.