23948sdkhjf

Lars Barfoed trykkede på knapper

Demonstration af betjeningsfejl indleder forhandlinger om mindre drakoniske sanktioner.
Justitsminister Lars Barfoed (K) fik en grundig indføring i betjeningsfejl af to chauffører, da transportbranchen mødte op med en tachograf til et længe aftalt møde i Justitsministeriet midt i september 2010.

Det blev starten på en proces, som måske kan ende med ændringer i sanktioner for overtrædelse af reglerne om kontrolapparater. Alle taler om et konstruktivt møde.

- Praktikerne havde ordet og organisationerne holdt sig i baggrunden, sagde DTS’s vicedirektør Morten Lindbo.

- De forglemmelser, der igennem tre år kan føre til frakendelse af førerretten og man mister sit job, forekommer oftere end man tror.

En chauffør fra DSV berettede om et tilfælde, hvor han læssede af og skulle ind og hente nogle papirer, som det imidlertid tog 40 minutter at få ordnet. Han glemte at trykke på knappen, og den overtrædelse kan koste et klip, selv om det fremgår af fartskriveren, at vognen holdt stille, og der var tale om en betjeningsfejl.

Det var en gentagelse af den demonstration, som trafik- og færdselspolitikere fik hos DSV i Brøndby maj 2010. Det besøg førte til, at et folketingsflertal bestående af S, SF, EL og DF talte for at bruge undtagelserne, når der vitterligt er tale om betjeningsfejl.

Lytter

Justitsminister Lars Barfoed holder nu døren åben.

- Som jeg også tilkendegav under samrådet i trafikudvalget i sidste måned, er jeg indstillet på at lytte til de forslag, som dele af transportbranchen er kommet med, siger Lars Barfoed.

- Derfor blev det også aftalt på mødet, at der nu indledes en konstruktiv dialog mellem de tilstedeværende repræsentanter for branchen og mine embedsmænd om forslagene.

Reel åbning

- Det er en reel åbning, siger direktør Michael Svane, DI Transport.

- I løbet af kort tid afleverer organisationerne en beskrivelse af de situationer, hvor betjeningsfejl opstår. Der kommer et forløb, hvor ministeriet drøfter samtlige situationer med rigspolitiet og anklagemyndigheden, og derefter mødes man igen med justitsministeren.

Mødet på justitsministerens kontor var aftalt for længe siden, men Folketingets trafikudvalg afviklede et samråd om sagen i slutningen af august. Her bebudede Lars Barfoed, at han ville høre branchens gode forslag og idéer, før der kan ske en opblødning i sanktionerne.

Miljøkonsulent Kjeld Hougaard Jensen, 3F Transportgruppen, taler om disharmoni i retsbevidstheden, når dommere følger en facitliste uden at skele til undtagelsesbestemmelserne.

- Det ligner omvendt bevisbyrde, når chaufføren skal bevise, at han holdt pause. Politiet siger kynisk, at det er lige meget om der er holdt pause, for "du har brugt dit apparat forkert".
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094