Kampen om grænserne
EU-regler forbyder modulvogntog at køre ind i andre lande, siger SFs Margrete Auken.
Hun og hendes grønne gruppe i EU-parlamentet har åbenbart bred tysk støtte i kampen mod modulvogntogene.
- Der står udtrykkeligt i direktivet, at Danmark og Sverige ikke har lov til at aftale noget indbyrdes. Loftet for ret til grænseoverskridende lastbilkørsel er 44 ton.
Margrete Auken mener, at modulvogntog på Øresundsbron også er EU-stridige. Hertil siger den danske trafikminister, at EU-kommissionen har accepteret kørsel over grænsen, når den er lovlig på begge sider.
Absurd konsekvens
- Det er korrekt, at EU-kommissionens juridiske tjeneste har sagt, at det pågældende direktiv om harmonisering af vægt og dimensioner i EU ikke tillader kørsel over grænser med modulvogntog.
- Andre er uenige blandt andet ud fra en analyse af, at formålet med direktivet ikke er at begrænse, men at harmonisere for at sikre, at køretøjer kunne køre over grænserne, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
- Der står ikke, at grænseoverskridende trafik med modulvogntog ikke er tilladt. Der er simpelt hen ikke taget højde for, at to nabolande har modulvogntog, siger han.
- Det ville være absurd, hvis det er tilladt til at køre til grænsen, men ikke at passere den med et modulvogn, anfører han. I den situation skal man skille anhængere og skubbe dem enkeltvis over ingenmandsland og samle modulvogntoget på den anden side.
Halvfornøjet
Hans Chr. Schmidt har bebudet, at modulvogntog bliver prioriteret højt under det danske EU-formandskab i foråret 2012.
Han beklager, hvis det tyske forsøg med længere lastbiler ikke omfatter et vejnet, der føres frem til den dansk-tyske grænse ved Padborg.
- Jeg er ellers tilfreds med, at Tyskland vil høste erfaringer med modulvogntog, erklærer Hans Chr. Schmidt.