Aflysning af isvinter holder ikke
Statens isbryderne var sendt på pension, og forsvarsministeren havde aflyst isvinteren; men to af de tre isbrydere ligger nu klar til at hjælpe skibsfarten.
Men sådan blev det ikke. Selv om isbryderne som led i det seneste forsvarsforlig skal spares væk.
Søværnet havde nemlig tirsdag og onsdag to af de tre isbrydere, søsterskibene "Danbjørn" og "Isbjørn", på testsejladser i Kattegat, og fra på mandag er de i beredskab for at kunne sættes ind til isbrydning i de åbne farvande, hvis kulden fortsætter i lang tid.
Sandsynligheden for, at de op til 45 år gamle og forældede isbrydere kommer i aktion, er dog ikke særlig stor, da de tre bjørne har ligget i dvale i 14 år og ikke har været på isbrydningsarbejde i de danske farvande siden 1996.
- Den globale opvarmning betyder, at havstrømmene har ændret sig, og forventningen er, at det fortsætter den vej, sagde forsvarsministeren for en måned siden om begrundelsen for at holde isbryderne i havn.
Presseofficer Kenneth Nielsen i Søværnets Operative Kommando oplyser, at den tredje og nyeste isbryder "Thorbjørn" holdes ude af beredskabet i år.
Tidlige isdannelser
Den ekstreme decemberkulde har allerede skabt isdannelser tidligere end normalt, og i mange indre farvande er der problemer for sejladsen med mindre både. I Limfjorden assisterer bugserbåden "Stevns" skibsfarten, og der meldes allerede nu om 30 centimeter tyk is i indre farvande og spredt drivis i Kattegat, Bælthavet og vestlige Østersø.
Rundt i landet sender 150 observatører dagligt meldinger om issituationen i cirka 260 områder i danske farvande. Meldingerne samles i Søværnets Operative Kommando (SOK), hvorfra skibsfarten kan få oplysninger om isforekomster.
Danske Havne tilfrredse
De danske havne er meget tilfredse med, at den statslige isbrydning er dømt til ophør, fordi de derved slipper for en årlig udgift på omkring 22 millioner kroner i såkaldte isafgifter.
Inden politikerne besluttede at sende isbryderne på pension i sommer, var der ophobet 140 millioner kroner i isafgifter betalt af havnene og rederierne gennem årene.
Før pensioneringen af isbryderne havde havnene længe argumenteret med, at mange moderne skibe i dag selv er i stand til at udføre den isbrydning, de gamle har stået for. Og i havnene klarer mindre bugserbåde nu arbejdet.
En tværministeriel gruppe skulle i november have afleveret en rapport om den fremtidige istjeneste. Rapporten ventes nu først til foråret, og på grund af den uafklarede situation holder SOK isbryderne klar.
/ritzau/