23948sdkhjf

Maut flytter ikke gods til banen

Danske politikere er interesserede i at kopiere det tyske maut-system ud fra miljømæssige grunde, men det argument holder ikke. Afgifter flytter ikke godset fra bil til bane, mener DTL.
Det tyske Maut-system har ét stort problem. Det får ikke transportørerne til at sende godset med jernbanen i stedet for landevejen. Det var ellers en af forudsætningerne for indførelsen af den tyske lastbilskat i 2005 - og er et af hovedargumenterne for den danske lastbilafgift, som er planlagt til 2012.

I det seneste nummer af medlemsbladet DTL Magasinet fortæller Dirk Saile fra den tyske vognmandsforening, at vejskattens miljøargument ikke holder.

- Maut'en flytter ikke gods over på jernbanerne, siger han og henviser til, at fire år med Maut i Tyskland ikke har ændres på forholdet mellem gods på bil og gods på bane.

- Godset skal frem uanset hvad, og det er ikke altid, at jernbanen er et alternativ til vejtransport.

- Man har det samme billede i Schweiz, hvor taksterne er tre-fire gange højere end i Tyskland. Alligevel har det ikke forandret forholdet mellem gods transporteret med lastbil og gods transporteret via bane.

Dyr administration

Maut-systemet har også andre bivirkninger.

Som DTL tidligere har påpeget, er de hidtidige udenlandske erfaringer med vejafgifter eller bompenge forbundet med meget dyr administration. I Tyskland går hele 20 procent af indtægterne til administration.

Herudover har Maut-systemet også problemer med at måle distancerne på lastbilernes kørsel.

- Vi har stadig sager med virksomheder, som ikke kan få deres egne opgørelser til at stemme overens med fakturaerne fra Maut-administratorerne, siger Dirk Saile.

- Fakturaerne fra systemet er i det hele taget heller ikke særligt gennemsigtige. Resultatet har været tvister mellem virksomhederne og Maut-administratorerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.601