23948sdkhjf

Fakta om kapringen af Danica White

• Fragtskibet Danica White blev kapret af somaliske pirater den 1. juni 2007. Skibet befandt sig i det Indiske Ocean 205 sømil fra Somalias kyst.
• Danica White var et af de første vestlige fragtskibe, der blev kapret i området. Godt 10 dage før kapringen havde MARLO (Maritime Liaison Office) i Bahrain udsendt en advarsel om pirateri med en anbefaling om at holde sig 200 sømil fra Somalias østkyst. Denne anbefaling blev fulgt af Danica White, der på intet tidspunkt var for tæt på kysten.

• Det amerikanske krigsskib Carter Hall nåede frem til Danica White 6 timer før skibet passerede 12 sømilegrænsen til somalisk farvand, men da piraterne valgte at bruge besætningen som levende skjold på skibets brovinger, kunne krigsskibet ikke forhindre, at Danica White sejlede ind i somalisk farvand.

• Fem danske søfolk blev taget som gidsler. De blev frigivet den 22. august efter 83 dage i piraternes varetægt mod en løsesum betalt af skibets ejere.

Retsligt efterspil

• Fire af søfolkene valgte efterfølgende at lægge sag an mod rederiet H. Folmer & Co., som er bestyrende reder for Danica White og Partsrederiet Invest VI, som ejer skibet. Det samlede erstatningskrav var på 1,8 millioner kroner.

• Københavns Byret afsagde dom den 26. august 2009: Rederiet H. Folmer & Co. blev frikendt med den begrundelse, at rederiet ikke havde begået nogen fejl. Byretten fandt, at det bl.a. kunne bebrejdes kaptajnen, at han ikke havde sørget for skærpet udkig, men da der ikke var nogen årsagssammenhæng mellem dette forhold og kapringen, blev også partsrederiet frifundet for erstatningsansvar.

Massiv kritik

• I forbindelse med kapringen blev rederiet H. Folmer & Co. udsat for massiv kritik af fagforeningen 3F, som har anlagt erstatningssagen på søfolkenes vegne. Men Københavns Byret gav ikke 3F medhold i et eneste af deres kritikpunkter i forhold til rederiet:

Skibet var bemandet efter gældende regler, der var ingen fejl eller mangler ved skibets sikkerhedssystemer, herunder SSAS-alarmen, og alle relevante forskrifter var om bord. Byretten fandt heller ikke noget at udsætte på rederiet i forhold til forhandlingerne med piraterne.

Hele byrettens dom kan ses her:

http://www.domstol.dk/KobenhavnsByret/ny...

Anket til landsretten

• Landsretssagen var anket på vegne af de tre menige besætningsmedlemmer. Styrmand Tage Kramer døde kort før retssagen, 66 år gammel.

• Østre Landsret afsagde dom den 6. oktober 2010: Landsretten stadfæster byrettens afgørelse, hvorefter begge rederier blev frifundet for erstatningsansvar.

Landsrettens pressemeddelelse i forbindelse med dommen kan ses her:

http://www.domstol.dk/oestrelandsret/nyh...

Erstatning til søfolkene

• Selv om Landsretten ikke tilkender sømændene erstatning fra rederierne, er det ikke ensbetydende med, at de ikke vil få nogen erstatning for tort, svie og smerte. Kapringen og dens konsekvenser er allerede tilbage i 2008 anmeldt til Erstatningsnævnet, som afgør sager efter offererstatningsloven (Lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser). Det gælder både for besætningens og for kaptajnens vedkommende.

Selv om sagen er anmeldt i 2008 er den endnu ikke behandlet, da nævnet har udskudt behandlingen indtil retssagen mod rederiet er afgjort.

3F kunne også have valgt at begynde i Erstatningsnævnet. I så fald ville statens udlæg blot blive modregnet i en eventuel erstatning fra rederiet.

Erstatnings¬nævnet har en sagsbehandlingstid på ca. 3 måneder.

• H. Folmer & Co. overholder fortsat alle anbefalinger for sejlads i farvandene omkring Somalia. Rederiet følger Best Management Practices, og sejler så vidt muligt i konvoj og med pigtråd på rælingen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079