23948sdkhjf

Nødvendigt med kombiterminal ved Køge

Politikere og branchefolk drøftede infrastruktur og transport ved et erhvervsarrangement i Køge forleden, og konklusionen var klar. En kombiterminal i Køge vil være til stor gavn for både Køge og resten af landet.
En kombiterminal i tilknytning til den kommende jernbane mellem København, Køge og Ringsted vil ikke kun skabe flere arbejdspladser, men vil også aflaste motorvejsnettet. Desuden vil den gøre hele regionen til et betydeligt vækstcenter. Det var deltagerne på mødet enige om.

Blandt deltagerne var formanden for Folketingets trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen (V), der var helt klar til at støtte ideen om en kombiterminal.

- Udbygningen omkring Køge havn spiller en helt central rolle for hele hovedstadsområdet, og vi skal ifølge trafikaftalen, som syv partier står bag, have en bæredygtig og mere effektiv godstransport.

- Det kan en kombiterminal hjælpe til med. En kombiterminal er nødvendig, når vi skal overføre mere gods fra vej til jernbane.

Folketinget har afsat 10 millioner kroner til at undersøge mulighederne for at etablere en kombiterminal i Køge, og Venstre-politikeren ser gerne, at projektet afvikles som et såkaldt OPP-projekt - Offentligt Privat Partnerskab,

Motorvejene kan ikke klare transporten

Thomas Kampmann, der er direktør for Køge havn og transportcentret ved motorvejen, understregede, at Femerbroen har aktualiseret projektet samtidig med, at Køge Havn i stigende grad bliver en gateway til landene i Østersøregionen.

- Jeg vil opfordre politikerne til at tænke langsigtet, sagde han.

- Det kan godt være, at godstransporten har oplevet et lille dyk her under den aktuelle krise, men når den er ovre, vil godstransporten stige kraftigt igen - og det kan vores motorvejsnet slet ikke klare. Derfor er en kombiterminal i Køge nødvendig, så vi kan få konsolideret godset på vej, bane og skib.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11