23948sdkhjf

Omvendt køreplan for den danske km-afgift

SKAT gør klar til udbud og vælger teknisk løsning, før Folketinget behandler lovforslaget om kørselsafgifter for lastbiler
Lovforslaget om kørselsafgifter for lastbiler bliver først fremsat om et år og sandsynligvis efter det næste folketingsvalg, som skal afholdes inden 13. november 2011.

Skatteminister Troels Lund Poulsen (V) har vendt processen på hovedet. Loven skal rettes ind efter den tekniske løsning, som skal findes i løbet af foråret. Til gengæld får man en hyldevare, så den nuværende vejafgift og eurovignetten kan erstattes af en kørselsafgift i midten af 2012.

Tyskland, Østrig, Schweiz, Tjekkiet og Slovakiet har systemer, som kunne bruges herhjemme. De opfylder trafikpolitikernes krav om et afprøvet system frem for at skulle udvikle et selv.

- Det skal være kendt teknologi, sagde venstres skatteordfører Mads Rørvig, da regeringen og Dansk Folkeparti i sommer justerede de sidste hjørner af skattereformen og udskød kørselsafgiften for lastbiler til medio 2012.

Efter nytår indleder SKAT derfor en dialog med leverandører om, hvad de kan tilbyde. På det grundlag vil lovforslaget blive indrettet efter de tekniske muligheder. Der bliver tale om et udbud i en åben proces. Princippet om ligebehandling skal overholdes, så ingen leverandør får en særskilt fordel.

Den tekniske løsning vil blive udpeget inden lovforslaget fremsættes i oktober næste år og vedtages, men der kan kun indgås en kontrakt i sommeren 2011 med forbehold for Folketingets godkendelse.

Det mindsker risikoen for at vælge en forkert teknologi, for det er ikke sikkert, at en teknisk løsning passer med en vedtaget lov.

Afgift fordobles

Løsningerne kan inddeles i to grupper, nemlig brobizz- og GPS-teknologier.

- Vi har ikke lagt os fast på, om det skal være den ene eller den anden løsning. Det er netop det, vi skal i dialog med markedet om, hvad der passer bedst til den danske form, siger Klaus Østergaard Jensen., der er kontorchef i SKAT.

- Det er heller ikke afklaret, om hele vejnettet eller kun motorvejene og de store hovedveje skal dækkes af km-afgiftssystemet.

I forvejen giver den danske vejbenyttelsesafgift cirka 550 millioner om året. Den ny afgift skal indbringe ekstra 300 millioner kroner i 2012 og 600 millioner ekstra årligt fra 2013 på danske lastbiler, og dertil kommer afgiftsindtægter fra udenlandske lastbiler. Pengene er brugt på forhånd til lavere indkomstskat.

Tjek som Schweiz

I sommeren 2010 sukkede EU-parlamentsmedlem Morten Messerschmidt (DF) efter en dansk vejskat, der omfatter alle udenlandske personbiler.

- Enhver udlænding bliver vinket ind til siden ved passage af grænsen til Schweiz og afkrævet en vejafgift.

- Det giver også lejlighed til at tjekke, hvem der sidder i bilen og om vedkommende eventuelt har i sinde at begå kriminalitet eller har smuglervare med ombord, anførte Morten Messerschmidt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095