23948sdkhjf

Trængselsafgift ikke for godstransport

Afgiften ved en betalingsring omkring København skal ikke betales af erhvervskøretøjer. Det oplyste Københavns teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard på konferencen om Citylogistik, arrangeret af Københavns Speditørforening.
- Trængselsafgiften skal ikke betales af erhvervstransporten. Udfordringen er pendlertrafikken med "en mand, en bil". Det er den, der skal hjælpes over i den kollektive transport ved hjælp af den erhvervsregulering, som ligger i trængselsafgiften, sagde Bo Asmus Kjeldgaard.

Han fremhævede, at øget privat brug af den kollektive transport vil give bedre plads til dem, der kører med varer og har et stykke arbejde at udføre.

I Socialdemokratiets og SF's fælles valgoplæg "Fair Forandring" imødeses der indførelse af en betalingsring omkring København i forbindelse med et regeringsskifte. De cirka 2 milliarder kroner, der er det beregnede provenu ved takster på 20 og 45 kroner henholdsvis uden for og i myldretiden, skal bruges til at bygge infrastruktur og nedsætte billetprisen i bytrafikken til 10 kr.

Et aktive handelsliv

Direktør Martin Aabak, Danske Speditører, glæder sig over, at en betalingsring ikke kommer til at belaste erhvervstransport i hovedstaden.

- En levende by indebærer blandt andet et aktivt handelsliv, der uhindret kan få leveret varer på daglig basis, siger han.

Samtidig advarer han mod at gøre det dyrere - også for private - at køre ind og ud af København.

- Konsekvensen vil være dårligere vilkår for handelen i byen, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08