23948sdkhjf

Chauffører skal selv betale efteruddannelse

Transportministeren opfordrer arbejdsmarkedets parter til selv at løse problematik om betaling af lovpligtig efteruddannelse.
Arbejdsretten fastslog i august, at det er chaufførerne selv, der skal afholde omkostningerne til den obligatoriske efteruddannelse, når førerbeviset hvert femte år skal fornyes.

Transportminister Hans Chr. Schmidt var torsdag den 7. oktober indkaldt til samråd i Trafikudvalget på baggrund af et spørgsmål rejst af SF. Udvalget ønskede, at ministeren oplyste, hvordan han ville sikre, at gods- og buschauffører får mulighed for at deltage i efteruddannelse hvert femte år og uden løntab og ekstra omkostninger.

Parterne skal selv

På mødet sagde transportminister Hans Christian Schmidt, at arbejdsmarkedets parter selv skal løse de udfordringer – herunder betaling - den lovpligtige efteruddannelse giver virksomhederne og deres chauffører.

Transportministeren mente ikke, at spørgsmålet om betaling hørte hjemme på hans bord, når Arbejdsretten allerede havde truffet afgørelse i sagen og fastslået, at chaufførerne selv skal stå for betalingen. Han mente desuden, at der var tale om et typisk arbejdsmarkedsspørgsmål, som burde løses af arbejdsmarkedets parter selv - hvilket der er tradition for med den danske model. Han tilbød dog at sende et brev til arbejdsmarkedets parter med en opfordring til, at parterne fandt en gangbar løsning på problemet.

ATL er klar til drøftelser med 3F

- ATL tager vi naturligvis trafikministerens opfordring til os, når han siger, at det er en opgave, der skal og bør løses af arbejdsmarkedets parter - uden regeringens indblanding, siger branchedirektør Anne Windfelt Trolle, ATL.

- Derfor ser vi naturligvis frem til at drøfte emnet nærmere ved de næste overenskomstforhandlinger.

- EU-direktivet er i øvrigt fra 2003 og den efterfølgende lovgivning så dagens lys i 2007, så temaet har været kendt i flere år, og der har længe været mulighed for at drøfte betalingen af efteruddannelsen, tilføjer Anne Windfeldt Trolle.

Der er i øvrigt til dato allerede gennemført 15.000 af de obligatoriske efteruddannelser. Chaufførerne er ikke indtægtsløse i de dage, efteruddannelsen varer. De kan nemlig modtage VEU-godtgørelse, der svarer til dagpengesatsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095