23948sdkhjf

Køge-kombi har stadig venner

Politikerne på Christiansborg er ikke færdige med at tale om en kombiterminal i Køge - heller ikke efter transportministerens beslutning om at følge en rapport og markedsanalyse fra COWI.
Trafikudvalgets formand Flemming Damgaard Larsen (V) mener, at kombiterminalen skal ligge i forbindelse med den nye Køge-bane, som åbner i 2018.

- Vi har hele tiden har sagt, at "godstogene" - i bestemt form - skal køre på den ny bane over Køge. Derfor skal kombiterminalen naturligvis også ligge i der, siger han.

Flemming Damgaard Larsen er valgt i Roskilde, og hans interesse er at få flest mulige passagertog via Roskilde.

- At beholde kombiterminalen i Høje-Taastrup betyder flere godstog gennem Roskilde og dermed dårligere plads til passagertog.

Vil diskutere Køge igen

Det konservative Folkeparti er også interesseret i en kombiterminal i Køge. Trafikordfører Henriette Kjær (K) lover, at Folketinget kommer til at diskutere den sag igen. Hun fremhæver, at Køge er "mere på vejen" end Høje-Taastrup, selv om ikke alle godstog skal stoppe i Køge.

- Den sag er ikke lukket. Der har været problemer med placeringen, og man har fra Køges side været temmelig negativ, hvilket har undret mig. Jeg har svært ved at se, at der ikke skulle være behov for en kombiterminal ved Køge på længere sigt. Det er en fordel med mere transport på den ny jernbane, og det er helt naturligt med en kombiterminal ved Køge. Jeg forudser at Køge kan blive et nyt, stort godsknudepunkt.

- Det ville være klogt, at Køge Kommune tænke over det. Det er stadig en mulighed, formaner Henriette Kjær med henblik på arealreservationer.

Godstog via Roskilde

- Jeg troede selv, der var grundlag for en kombiterminal i Køge, men det kan de godt være, at behovet først opstår om nogle år, siger Kristian Pihl Lorentzen (V).

Han glæder sig over, at den nye jernbane via Køge giver bliver bedre plads til passagertog over Roskilde, men han kan mener også, at der fortsat skal køre godstog på ruten.

Magnus Heunicke (S) håber, at der bliver behov for kombiterminalen i Køge.

- Det vil være ensbetydende, at efterspørgslen efter gods på jernbane stiger. Målet er art få mere gods på jernbane.

- Desværre viser markedsanalysen fra COWI, at der ikke er basis for et sådant marked i de kommende. Når det er konklusionen, må kombiterminalen i Køge vente.

- Med den nye Køge-jernbane får Roskilde flere passagertog til København,og det skyldes blandt andet, at man fjerner nogle af godstogene.

Stoler på rapporten

Ordførerne ikke meget tid på at diskutere kombiterminalen i Køge ved de netop afsluttede trafikforhandlinger.

- Vi tog markedsanalysen til efterretning, siger SF’s trafikordfører Anne Baastrup.

. Vi accepterede trafikministeriets konklusioner i forventning om, at oplysningerne om utilstrækkelig godsmængde er rigtige. Jeg spurgte, om det var den rigtige løsning, og alle ministeriets embedsmænd nikkede.

- Alt kan i princippet tages op igen, hvis der melder sig et behov, siger Kim G. Christiansen (DF).

Mere konkurrence

Enhedslisten, der så at sige udgør den trafikpolitiske opposition, kritiserer trafikforligspartierne for at tage afsæt i de nuværende markedsforhold frem for at skabe de rigtige betingelser for banegods.

- Man viser ikke vilje til at flytte gods på skinner, siger trafikordfører Per Clausen.

- I stedet lukker man munden på SF’erne ved at give dem noget til cyklisterne. Man bør tage penge fra motorvejsprojekter, hvis man virkelig vil begunstige jernbanetransport og cyklister.

- Muligheden for at få mere gods på skinner vil være bedre, hvis man havde to kombiterminaler. Venstrefolk plejer at vide, at flere muligheder skaber konkurrence og udvikling.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067